Belia dan Kedudukannya Sebagai Satu Fenomena Sosial
Pertubuhan Belia dan Pertubuhan SukarclaKelesuan Gerakan Belia Dekad 80-an dan Masa kini?
Nostalgia Masa Lalu dan Visi Masa Depan Gerakan Belia
Pengenalan
Perkara yang pemah mendapat perhatian
utama mengenai belia di Malaysia pada suatu masa dahulu ialah permasalahan
gerakan belia yang dikatakan lebih radikal, anti-establishment dan tepu
dengan idealisme tertentu dukungan the angry-youngmen dalam tempoh satu
dekad sejak pertengahan 1960-an. Pergerakan demikian telah menyebabkan mereka
dilabelkan sebagai suatu kumpulan pendesak radikal yang idealistik dan prihatin
tetapi paling komited dan paling berkesan dalam menyuarakan kegelisahan
masyarakat dan sentiasa dibimbangi oleh pihak pemerintah.
Scgala pcrmasalahan ini sewajamya
menimbulkan pertanyaan tertcntu dalam usaha menanganinya: Apakah tidak ada
dasar dan tindakan tertentu bagi memanfaatkan tenaga belia itu? Dan jika ada,
apakah yang telah dilakukan dan dilaksanakan selama ini bagi menjamin bahawa
generasi pewaris masa depan negara ini menjadi lebih produktif? Atau, apakah
terdapatnya sesuatu tindakan dibuat untuk mempergunakan potensi yang ada pada
golongan muda ini untuk mcmenuhi berbagai-bagai kepentingan negara umumnya?
Sesungguhnya sudah ada beberapa usaha tertentu telah dilakukan sejak zaman
kolonial lagi untuk membangunkan dan menggembleng dan memanfaatkan tenaga dan
potensi golongan ini. Hal ini bukan sahaja berkaitan dengan bidang ekonomi,
pendidikan, sosial mahupun agama dan disiplin, bahkan juga dari segi
kepentingan memupuk perpaduan belia antara kaum.
Sehubungan inilah, maka pengalaman
sosiopolitik di Malaysia
untuk membangunkan sebuah negara-bangsa (nation-state) yang berdaulat
yang merangkumi matlamat “pembinaan negara” (state building) bagi
meningkatkan kelicinan pentadbiran negara; untuk menangani masalah “penyertaan”
(participation) rakyat dalam proses membuat keputusan dan dasar; untuk
memenuhi matlamat masalah rakyat, dan juga masalah penagihan dadah di kalangan
anak-anak muda. Isu ini diikuti kemudiannya dengan beberapa pergolakan lain
yang lebih banyak mendapat perhatian, misalnya dalam pertengahan tahun 1980-an
dengan isu pengangguran belia dan “tanah terbiar”. Tetapi yang lebih menarik
daripada itu ialah yang tertumpu pada pergolakan parti politik, khususnya dalam
UMNO sendiri. Ini terutamanya terhadap kemasukan dan penglibatan Anwar Ibrahim,
seorang tokoh dan penggerak penting gerakan belia ke dalam politik UMNO serta
beberapa rentetan peristiwa perpecahan parti tersebut.
Namun begitu, dalam beberapa waktu
kebelakangan ini pula, golongan remaja dan belia kembali mendapat perhatian.
Pertamanya berhubung dengan isu belia lepak. Keduanya, yang dikesan hanya
sebulan dua yang lalu ialah isu “bohsia” yang melanda gadis-gadis bclasan
tahun, termasuk golongan remaja yang masih bersekolah.
Scgala permasalahan ini sewajarnya
menimbulkan pertanyaan tertcntu dalam usaha menanganinya: Apakah tidak ada
dasar dan tindakan tcrtcntu bagi memanfaatkan tenaga belia itu? Dan jika ada,
apakah yang telah dilakukan dan dilaksanakan selama ini bagi menjamin bahawa
generasi pewaris masa depan negara ini menjadi lebih produktif? Atau, apakah
terdapatnya sesuatu tindakan dibuat untuk mempergunakan potensi yang ada pada
golongan muda ini untuk mcmenuhi berbagai-bagai kepentingan negara umumnya?
Sesungguhnya sudah ada beberapa usaha tertentu telah dilakukan sejak zaman
kolonial lagi untuk membangunkan dan menggembleng dan memanfaatkan tenaga dan
potensi golongan ini. Hal ini bukan sahaja berkaitan dengan bidang ekonomi,
pendidikan, sosial mahupun agama dan disiplin, bahkan juga dari segi
kepentingan memupuk perpaduan belia antara kaum.
Sehubungan inilah, maka pengalaman
sosiopolitik di Malaysia untuk membangunkan sebuah negara-bangsa (nation-state)
yang berdaulat yang merangkumi matlamat “pembinaan negara” (state building)
bagi meningkatkan kelicinan pentadbiran negara; untuk menangani masalah
“penyertaan” (participation) rakyat dalam proses membuat keputusan dan
dasar; untuk memenuhi matlamat “pengangihan” (distribution) kekayaan,
pendapatan, peluang dan penghormatan; dan juga keempat adalah bagi tujuan
“pembinaan bangsa” (nation building). Dari segi sosiopolitik khususnya,
matlamat keempat ini bertujuan mewujudkan kesetiaan dan komitmen politik
daripada berbagai-bagai unit dan komponen negara yang bertujuan mewujudkan
identiti atau jati diri bangsa. Matlamat pembinaan bangsa ini juga merupakan
suatu cabaran yang cukup besar untuk mewujudkan sebuah rupa bangsa atau
identiti bangsa dan negara yang mantap, merangkumi bukan sahaja kepentingan
antara kaum tetapi juga memberikan pertimbangan dan tempat yang sewajamya bagi
menggalakkan sumbangan dan peranan golongan belia dalam berbagai-bagai aktiviti
yang prososial sifatnya itu.
Mengingatkan bahawa golongan belia menjadi
satu komponen penting dalam sesebuah negara yang perlu dibangunkan, maka tujuan
tulisan ini adalah untuk membincangkan penglibatan dan usaha membangunkan
golongan belia dalam proses pembinaan bangsa di Malaysia. Proses pembinaan
bangsa (nation-building) yang dimaksudkan secara longgar di sini
merupakan pelbagai usaha yang dirancang dan dilaksanakan untuk mewujudkan suatu
identiti bangsa dan negara Malaysia yang mengambil kira pelbagai isu dan
kepentingan rakyat atau penduduknya agar ia bukan sahaja mantap, mencapai tahap
integrasi dan persefahaman antara kaum yang kukuh, tetapi juga mempunyai
wawasan serta haluan tertentu yang boleh dijadikan sandaran dalam kesinambungan
bangsa Malaysia sampai bila-bila.
Dalam konteks belia, identiti bangsa dan
negara yang ingin dibentuk itu adalah sesuatu yang seharusnya dirancang bagi
memenuhi aspirasi mereka sebagai pewaris masa depan negara dengan berusaha
untuk mengembangkan bakat, potensi serta kreativiti mereka yang merentasi
perbezaan antara kaum yang menjanjikan suatu masa depan yang optimistik dan
positif.
Belia dan Kedudukannya Sebagai Satu
Fenomena Sosial
Belia merupakan satu istilah mengenai kelompok
orang muda. Biasanya kelompok ini didasarkan pada umur. Lingkungan umur bagi
golongan belia adalah di antara 15 hingga 35 tahun, ataupun kadangkalanya
sampai ke paras 40 tahun. UNESCO misalnya membataskan umur belia itu pada
lingkungan 15 hingga 35 tahun. Kumpulan umur sebelumnya dikatakan sebagai
golongan kanak- kanak dan remaja, sementara yang selepas itu pula sebagai
golongan dewasa dan seterusnya sebagai orang tua.
Sungguhpun ukuran umur adalah lebih
popular, namun aplikasinya bagi semua masyarakat masih kurang sesuai. Ini
kerana ada di kalangan kelompok manusia yang tidak membuat pengkelasan yang
ketat antara, misalnya, golongan remaja, golongan belia, dan golongan dewasa.
Seorang yang berusia lebih 60 tahun, misalnya, pemah dipilih mengetuai
Pergerakan Pemuda UMNO; sementara beberapa orang pemimpin pertubuhan belia
kebangsaan di Malaysia hari ini sudah melewati umur 40 tahun. Alasan yang
sering dikemukakan dalam kes-kes begini bukanlah sebagai kes-kes kekecualian
tetapi kepimpinan dan penglibatan mereka masih diperlukan atas perkiraan bahawa
semangat dan perilaku individu berkenaan masih sebagaimana orang muda yang
lazim dan kerana itu, masih dianggap ada kemampuan untuk berurusan dan menghadapi
pelbagai kerenah golongan orang muda itu.
Golongan muda ini sendiri bagaimanapun
mempunyai budaya atau pola tingkah laku mereka sendiri. Ada dua dimensi sejagat
budaya belia itu. Pertamanya, yang bersifat positif dan prososial, iaitu mereka
merupakan “harta” dan kumpulan yang berpotensi untuk membangunkan masyarakat
dan negara. Dan yang keduanya mereka merupakan bebanan dan yang menimbulkan
masalah kepada negara oleh sebab dibelenggu oleh perbuatan hedonisme, yang
ingin mencuba-cuba membuat sesuatu sehingga ia boleh menghasilkan perbuatan
vandalisme, tindakan marah-marah dan yang dikatakan sebagai rebel without
cause. Semuanya ini merupakan gelagat belia yang terdapat di mana-mana.
Segalanya ini adalah tidak asing sama
sekali di Malaysia. Dengan pertambahan penduduk muda yang konsisten selama ini,
tidak mustahil terdapatnya perilaku prososial dan antisosial dalam kalangan
belia tempatan.
Sementara itu, bancian yang telah
dilakukan, terdapat seramai 4.69 juta orang atau 33.79% dalam lingkungan umur
“belia” iaitu 15-39 tahun dalam tahun 1980, dan jumlah ini menmgkat mencapai
paras 7.57 juta orang atau 42.39% dalam tahun 1990. Bilangan ini dijangka
mencapai jumlah 9.25 juta orang atau 41.24% menjelang tahun 2000 kelak.
Selain itu, perlu juga disebutkan di sini
bahawa terdapat hanya seramai kira-kira 2.3 juta orang belia yang menganggotai
4,646 buah persatuan belia di seluruh negara sekarang. Sungguhpun dewasa ini
juga terdapat lebih daripada 20 buah pertubuhan belia kebangsaan, namun masih
terdapat seramai kira-kira 5.3 juta orang belia yang belum lagi menjadi ahli
mana-mana pertubuhan ini.
Sesungguhnya dalam arus pembangunan negara
umumnya dan dalam usaha menggerakkan tenaga belia sebagai tenaga kolektif
penting di dalamnya, maka satu strategi terbaik dibuat dengan menubuhkan dan
menggerakkan mereka dalam persatuan-persatuan sukarela belia. Usaha ini
sebenamya merupakan warisan yang telah dimulakan dalam zaman kolonial Inggeris
sendiri, sejak awal abad ke-20 ini bilamana usaha membawa masuk model-model pertubuhan
belia di Britain dan di Eropah telah dilakukan.
Usaha ini bagaimanapun, dari satu segi
telah menyebabkan wujudnya bentuk politiking tertentu di kalangan generasi muda
apabila mereka bergiat dalam kumpulan-kumpulan tertentu untuk memperjuangkan
dan mempertahankan matlamat dan kepentingan bersama - bermula sebagai “kumpulan
berkepentingan” (interest group) yang biasa tetapi kadangkalanya
bertindak juga sebagai “kumpulan pendesak” (pressure group) dan
akhir-akhimya ikut berminat dengan urusan politik kepartian. Dan hal ini tidak
ada kekecualiannya pada golongan belia sendiri walaupun seringkali dikatakan
bahawa pertubuhan belia haruslah berkecuali dalam soal-soal politik kepartian
itu. Sebenamya adalah silap untuk mengekang mereka daripada dipengaruhi oleh
suasana politik kepartian itu. Sebagai sebahagian daripada anggota masyarakat,
maka amatlah aneh bilamana ada pihak yang cuba menghalang mereka dairipada
meminati politik atau menyediakan diri untuk mengambil balhagian dalam kegiatan
politik pada suatu masa kelak walaupun secara tidak sedar mereka membina imej
dan menggilap personaliti politik melalui kegiatan dalam pertubuhan belia.
Segalanya ini memperlihatkan bahawa
sesungguhnya peranan, kedudukan dan kepentingan belia dan pertubuhan-pertubuhan
belia yang mereka anggotai itu memberikan sumbangan positif dalam apa-apa jua
bidang kehidupan masyarakat di negara ini.
Pertubuhan Belia dan Pertubuhan Sukarcla
Sebenamya, pertubuhan belia hanyalah salah
satu daripada kira-kira 14 jenis pertubuhan sukarela yang terdapat di Malaysia,
iaitu badan atau organisasi yang ditubuhkan oleh ahli-ahli secara sukarcla
tanpa paksaan, bersifat demokratik dan pada teorinya bebas daripada kawalan
langsung pihak kerajaan, khususnya dari segi kcwangan, keangotaan pertubuhan
dan proses pemilihan kepimpinan, scrta matlamat perjuangannya. Konsep
“sukarela” dan “bebas” ini,
bagaimanapun, mcmpunyai batasannya yang tertentu walaupun pada umumnya
kemunculan badan-badan ini merupakan suatu petunjuk atau manifestasi kcwujudan
hak dan kebebasan asasi manusia yang masih dihormati - walaupun ada had dan
batasannya - dalam masyarakat tempatan.
Schubungan dengan ini, maka dalam konteks
gerakan belia, tertubuhnya pertubuhan-pertubuhan atau organisasi belia, sama
ada yang bcrupa warisan organisasi belia daripada zaman kolonial Inggeris
mahupun yang ditubuhkan selepas merdeka secara “bebas? atau yang “dirancang dan
ditaja” oleh pemerintah haruslah pula “bersaing
dan disaingi” oleh pertubuhan-pertubuhan sukarela yang lain seperti pertubuhan
sukan, pertubuhan sosiobudaya, pertubuhan peladang, organisasi suku kaum,
badan-badan pemiagaan, badan-badan kebajikan dan lain-lain yang bertaraf
sukarela yang secara formalnya masing-masing wajib didaftarkan di bawah Akta
Pertubuhan, Malaysia.
Dalam pada itu, saingan itu masih belum
lagi mengambil kira pertubuhan parti-parti politik yang sememangnya merupakan
pertubuhan sukarela profesional politik, dan juga pertubuhan-pertubuhan belia
ketika itu ialah pembentukan Dasar Belia Negara. Dasar ini telah
dirangkakan oleh Majlis Belia Malaysia yang berkedudukan sebagai badan induk
yang menggabungkan berbagai-bagai pertubuhan belia (dianggotai oleh lebih
daripada 20 buah pertubuhan belia kebangsaan).
Dasar Belia ini bagaimanapun menjadi
kurang popular kerana pada akhir tahun 1980-an, terdapat suatu perancangan yang
dianggap lebih wajar dilaksanakan untuk menggerakkan tenaga belia dalam proses
pembangunan negara, misalnya dalam kegiatan sukan, kebudayaan, kemahiran dalam
pelbagai bidang kerjaya, dan juga pemupukan semangat patriotisme. Rancangan ini
dinamakan sebagai Program Induk Belia Negara (PIBN) telah dilancarkan pada 31
Mei 1991. Seterusnya hari ini, dengan beberapa tafsiran dan perancangan semula,
rancangan terkini yang masih boleh dianggap sebagai lanjutan daripada yang
pernah dirancangkan itu telah diterapkan untuk dilaksanakan dalam Program Karisma
dan Briged Muda. Ia dirasakan lebih mantap, lebih canggih, dan lebih
mencakupi, sejajar dengan perubahan dan perkembangan masyarakat dunia umumnya.
Dalam
usaha memerangi perbuatan antisosial seperti penagihan dadah, lepak,
kemerosotan moral, jenayah generasi muda dan termasuk juga berpeleseran sebagai
“mat motor” dan “bohsia” itu, Karisma umumnya bertujuan memupuk sistem dan
orientasi nilai murni, melalui pelbagai aktiviti sosial bagi mengisi masa dan
memberi peluang untuk anak-anak muda membentuk identiti diri dan generasinya.
Sementara Briged Muda pula merupakan satu gerakan swadaya (sukarela) yang
bertujuan mewujudkan kumpulan teras yang akan menggerakkan arus pembangunan
belia, memeriahkan suasana masyarakat di peringkat akar umbi, membanteras
gejala antisosial dan mendukung nilai murni dalam masyarakat.
Maka itu, dalam menangani semua perubahan
dan bentuk kesinambungan yang dimaksudkan ini, sudah sewajamya juga golongan
dan gerakan belia melakukan ulang kajian, renungan, serta pengembangan yang
sebanding. Barangkali dalam hal inilah akan terdapat pandangan yang berbeza: ada
yang menjadi amat berminat untuk berusaha melakukan perubahan dan penghaluan
semula; sementara akan ada juga pendapat yang ingin menunggu dan melihat
terlebih dahulu. Tetapi walau apa pun sikap itu, jelas bahawa permasalahan ini
akan menjadi lebih mudah untuk diberikan pertimbangan sekiranya terdapat
usaha-usaha untuk memulihkembali dan mempelajari serta menjadikan
jalur-jalur perkembangan dan jatuh-bangunnya gerakan belia di negara ini selama
ini sebagai iktibar.
Hal
ini kebetulannya menjadi satu keazaman baru pada Majlis Belia Malaysia (MBM) di
bawah pucuk pimpinan sekarang yang sedang merangka suatu Pelan Bertindak
Majlis Belia Malaysia Tahun 2000, atau ringkasnya, MBM2000. Pelan
ini bagaimanapun masih merupakan kesinambungan pada beberapa dasar MBM selama
ini yang berusaha untuk mewujudkan golongan belia yang “berilmu”, “beramal”,
“beriman”, “berjiwa besar”, “berkepemtimpinan”, “berbudaya”, “beretika dan
berakhlak”, “berwawasan” (vision oriented) dan juga “bertenaga”. Dari segi proses pembinaan bangsa di negara ini,
perancangan ini dijangka akan melibatkan belia antara kaum yang boleh
menjanjikan persefahaman dan perhubungan yang lebih erat di kalangan generasi
muda dalam masyarakat majmuk Malaysia.
Kelesuan Gerakan Belia Dekad 80-an dan
Masa kini?
Sungguhpun gerakan belia dalam dekad 80-an
menghadlapi zaman kelesuan berbanding dengan yang terdapat sebelumnya, tidaklah
pula bererti bahawa organisasi gerakan belia sudah berkubur dan kehilangan
arah. Tetapi dalam dekad terselut dirasakan bahawa gerakan belia seolah-olah
sudah berada di peringkat anti-climax, lebih cenderung untuk bekerja
senyap-senyap, birokratik dan seumpama “ayam daging dan ayam telur” yakni
segala projek belia sudah tidak lagi menjadi bahan berita media massa yang
menarik dan mendapat perhatian.
Dalam
dekad tersebut, segala bentuk keghairahan gerakan belia yang pemah wujud
sebelumnya bertemakan Belia Bertindak Untuk Kebenaran dan Keadilan sehingga ia
tampaknya berkeadaan anti-establishment, dengan subbudaya the angry
youngmen menjadi semakin kendur dan luntur. Memang tidak siapa pun ingin berlakunya demonstrasi,
pemulauan kuliah dan tutorial, dan seumpamanya di kalangan belia dan pelajar.
Tetapi gerakan belia dalam dekad 60-an dan terutamanya 70-an jelas memperlihatkan
peranan mereka sebagai catalyst perubahan masyarakat, bukan sekadar rhetoric
atau pidato-pidato yang hanya sedap didengar semata-mata. Ia telah melahirkan
dan seterusnya mematangkan satu generasi pemimpin muda yang lebih komited
dengan aspirasi dan hasrat rakyat. Memang berlaku persaingan antara pemimpin
organisasi iaitu yang dianggap antikerajaan dan yang prokerajaan, tetapi secara
tidak sedar politik belia yang demikian memperlihatkan satu lagi dimensi
penting penyertaan mereka dalam proses pembinaan negara ketika itu, iaitu ingin
mendapat pengiktirafan masyarakat bahawa mereka benar-benar prihatin terhadap
masa depan masyarakat dan negara mereka, dan mereka sedang mempersiapkan diri
untuk mewarisi sebuah masyarakat yang unggul walaupun kata-kata “menegakkan yang makruf dan
menentang kemungkaran” belum begitu popular ketika itu.
Malangnya dalam dekad 80-an, pada waktu
masyarakat Malaysia mula menikmati hasil DEB dan hasil kemakmuran ekonomi,
gerakan belia bukan sahaja menjadi semakin sepi oleh sebab yang lama sudah
semakin tua, bahkan lebih menyayat lagi kerana ia telah dibayangi oleh beberapa
gejala negatif atau buruk yang lebih besar dan lebih mendesak. Pertama ialah
gejala ketagihan dadah. Gejala ketagihan ini masih berterusan sehingga hari ini
dan ia cukup mengancam bentuk dan jenis manusia di negara ini pada masa
hadapan. Ikut membimbangkan lagi dalam beberapa waktu kebelakangan ini ialah
gejala AIDS yang walaupun hanya sekadar dua kes sahaja dalam tahun 1987, tetapi
sekarang sudah hampir seribu orang disyaki terjebak dalam kes sindrom Kurang
Daya Tahan ini. Di samping itu, gejala-gejala muzik rock juga cukup
membimbangkan banyak pihak yang prihatin mengenai masa depan golongan ini,
biarpun kegiatan muzik ini membuka peluang ekonomi kepada mereka yang bergiat
di dalamnya.
Malangnya dunia ini masih dikira sukar
menjamin masa depan seseorang; dan kerana itu, buat beberapa waktu ini, muzik
rock seolah-olah berperanan untuk dijadikan suatu escapism yang cukup
mengkhayalkan dan memabukkan bakal pewaris masa depan masyarakat ini. Sementara
itu perbuatan lepak dan “bohsia” tampaknya bukan sahaja membabitkan masalah
keruntuhan moral tetapi juga meruntuhkan kerukunan hidup masyarakat Malaysia
seluruhnya.
Kcdua, pemimpin-pemimpin belia 70-an
menjadi lebih dewasa dan berpeluang untuk mengisi “kepimpinan pelapis” dalam
politik. Mereka, dengan demikian, seorang demi seorang, sudah meninggalkan alam
the angry youngmen dan menjadi sebahagian daripada pihak establishment
itu sendiri sehingga ada antara mereka menjadi lebih ccpal conservative
dan ikut mempertahankan status-quo masyarakat yang sccara senyap-senyap
berlandaskan kepentingan dan kedudukan politik kepartian mereka.
Lebih daripada itu, kehadiran mereka dalam
arena politik itu menyeret sccara langsung kepentingan dan politik belia
sehingga menyebabkan bertambahnya sikap daripada anti-establishment kepada pro-establishment.
Demikianlah, persaingan antara Anwar
Ibrahim dengan Hj. Suhaimi untuk merebut jawatan ketua Pcrgerakan Pemuda UMNO
1982 dan 1984 merupakan sebahagian daripada rentetan persaingan mereka (ABIM
vs. 4B) yang pernah terjadi dalam gerakan belia dalam tahun 70-an. Sementara
itu, Gerakan Belia 4B Malaysia yang pada suatu masa dahulu bergerak dengan baik
dan aktif di kalangan para belia di luar bandar khususnya sedang mengalami kekalutannya
sendiri. Ini merupakan rentetan perbezaan haluan politik di kalangan
pemimpinnya.
Sementara alasan lain dalam hal ini ialah
kerana semakin malapnya semangat dan kegiatan sukarela di kalangan anggota
masyarakat dengan sebab semakin berkembang luasnya nilai-nilai material ringgit
dan sen dalam pelbagai urusan, hatta gotong-royong yang tidak berupah selama
ini juga semakin pupus; sementara dalam banyak kegiatan politik pula, gejala
“politik wang” dan “budaya koporat” semakin kental dalam masyarakat umumnya.
Golongan anak muda juga ikut terseret
dalam hal ini kerana mereka juga berminat untuk mendapatkan subsidi sama
sebagaimana orang lain. Dan, menjadi lebih malang lagi jika diperhatikan bahawa
dalam masa yang sama, rat-race dan survival for the fittest atau
“hukum rimba” semakin berkembang dalam sistem pendidikan, yakni yang menjadi
keutamaan ialah kelulusan dan pencapaian sijil dan ijazah.
Kesannya ialah anak-anak muda seolah-olah
tidak ada masa untuk berjinak-jinak dengan pertubuhan-pertubuhan belia di kampung
mereka sendiri, dan barangkali jurang pemisahan yang dibina antara kumpulan
pelajar yang lebih bijaksana, yang tinggal di asrama dengan aktiviti
kemasyarakatan, termasuk aktiviti belia juga, dalam persekitaran yang normal semakin
melebar. Ini mengasingkan diri mereka dengan hati nurani manusia jembel dan
kerdil di luar dunia asrama mereka itu. Memang benar bahawa mereka ini suatu
masa kelak boleh menjadi cream of our society oleh sebab bijak dan
pandainya mereka menjadi orang terpelajar dan terbilang dan mencapai kedudukan
yang elitis dalam masyarakat; namun mereka sebenamya berada di awang-awangan,
tidak pernah mengenal dan mengalami hati nurani golongan bawahan yang
memerlukan bimbingan mereka.
Sebilangan
mereka barangkali memang prihatin terhadap permasalahan masyarakat umumnya,
namun paling tidak hambatan daripada Akta Universiti dan Universiti Kolej
menjadi sebahagian daripada alasan mereka untuk bersikap nafsu-nafsi walaupun
secara terpaksa. Atau di sebaliknya mereka menjadi golongan “serba rapuh” dan
mudah putus asa, kalaupun tidak “meminta-minta” subsidi itu dan ini.
Sementara itu di peringkat Kementerian
atau pentadbiran sendiri dalam dekad yang lalu tampaknya lebih meminati
kegiatan dan lapangan sukan sehingga keghaifahan bahang Olimpik dan Piala Dunia
itu sendiri amat menggoda para pemutus dasar dan anak muda yang mimpikan
kejuaraan menyebabkan kerja-kerja sukarela dalam organisasi belia seolah-olah
sudah beres dan mantap; sedangkan dalam masa yang sama begitu banyak
kes kegagalan projek belia, baik yang berdagang mahupun yang berbengkel, hatta
KOBENA sendiri sedang terumbang-ambing dan semakin gelap masa depannya.
Nostalgia Masa Lalu dan Visi Masa Depan
Gerakan Belia
Sesungguhnya kemalapan gerakan belia yang
dapat dikesan dalam dekad 80-an itu merupakan suatu teladan yang baik, kerana
haruslah diakui bahawa di sebalik gerakan-gerakan radikal dan bemada anti-establishment
belia dalam dekad 70-an, golongan dan gerakan belia telah menampilkan
sebilangan para pemimpin pelapis dalam barisan kepimpinan politik dan kerajaan
yang ada hari ini.
Pertubuhan-pertubuhan belia seperti MAYC,
Belia 4B, ABIM, GPMS, dan bahkan SANYA dan SEBERKAS ialah organisasi yang telah
mcncipta sebilangan nama personaliti dalam politik dan kepimpinan negara
sekarang.
Antara mereka yang dapat disebutkan
sepintas lalu di sini ialah Anwar Ibrahim (ABIM), Sanusi Junid (MAYC), Hj.
Suhaimi (S46), Abdullah Badawi (GPMS) dan beberapa yang lain. Inilah beberapa
nama pcnting gcncrasi pemimpin pelapis hari ini yang akan terus berpolitiking
atau bersaingan antara satu sama lain dalam beberapa tahun yang akan datang.
Dalam pemilihan UMNO bulan November 1993 lalu, Anwar telah berjaya merebut
jawatan timbalan presiden parti, dan mulai 1 Disember beliau telah dilantik
menjadi Timbalan Perdana Menteri di samping mengetuai Kementerian Kewangan
Sesungguhnya, daripada pengamatan peribadi
dalam masa pemilihan pucuk pimpinan UMNO 1990, tidak keterlaluan kalau
dirumuskan bahawa old-gang networks dalam pertubuhan belia seperti ABIM,
MAYC dan GPMS tampaknya masih lagi menjadi salah satu pertimbangan penting dan
berperanan untuk menentukan kemenangan masing-masing kerana jelas pula bahawa
perwakilan dalam parti tersebut umumnya terdiri daripada orang yang pernah atau
masih bergiat dan masih komited dengan perjuangan belia masing-masing di
peringkat cawangan. Barangkali inilah nostalgia persoalan belia
dan kaitannya dengan pembinaan bangsa itu, pertimbangan yang sewajarnya
haruslah juga diberikan pada gerakan belia yang pemah berlaku dan berkembang
sebelumnya. Segala yang berlaku itu boleh dijadikan iktibar dan teladan
tertentu kerana dalam menegakkan dan menentukan identitinya sebagai anggota
masyarakat, pemimpin dan ahli pertubuhan belia akan terdedah dan dipengaruhi
oleh berbagai-bagai faktor persekitaran hidup mereka.
Gerakan belia dekad 90-an dan seterusnya dalam abad ke-21 kelak dijangka tidak mungkin dapat disamakan dengan yang pemah wujud sebelumnya; tetapi satu hakikat yang tidak dapat dinafikan ialah apa-apa yang ada sekarang dan pada masa hadapan merupakan suatu lanjutan dan kesinambungan daripada yang telah ada sebelumnya. Dengan tradisi gerakan belia yang sudah ada dalam masyarakat Malaysia sekarang, tentulah dapat dijangkakan bahawa usaha membina dan menyediakan generasi muda sebagai pewaris generasi sekarang tidaklah terlalu sukar untuk dilakukan dengan sebaik-baiknya, sama ada menerusi rancangan kerajaan untuk mereka ataupun rancangan pemimpin dan ahli pertubuhan sendiri.
Gerakan belia dekad 90-an dan seterusnya dalam abad ke-21 kelak dijangka tidak mungkin dapat disamakan dengan yang pemah wujud sebelumnya; tetapi satu hakikat yang tidak dapat dinafikan ialah apa-apa yang ada sekarang dan pada masa hadapan merupakan suatu lanjutan dan kesinambungan daripada yang telah ada sebelumnya. Dengan tradisi gerakan belia yang sudah ada dalam masyarakat Malaysia sekarang, tentulah dapat dijangkakan bahawa usaha membina dan menyediakan generasi muda sebagai pewaris generasi sekarang tidaklah terlalu sukar untuk dilakukan dengan sebaik-baiknya, sama ada menerusi rancangan kerajaan untuk mereka ataupun rancangan pemimpin dan ahli pertubuhan sendiri.
PERTUBUHAN BELIA MALAYSIA
(BADAN-BADAN
GABUNGAN MBM), 1994
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
Briged Putcra Malaysia
Briged Putcri Malaysia
Gabungan Pelajar-pelajar Mclayu Semanjung
(GPMS)
Gerakan Belia 4B Malaysia
Gerakan Belia Bersatu Malaysia
Majlis Belia Hindu Malaysia
Majlis Belia Felda Malaysia
Majlis Kelab Bell Belia Tamil Malaysia
Pekerja Pemuda Kristian
Pergerakan Pemuda Malaysia
Persatuan Asrama Belia Malaysia
Persatuan Belia Buddhist
Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Islam
Malaysia (PKPIM)
Persatuan Pandu Puteri Malaysia
Persaudaraan Belia Methodist Malaysia
Persekutuan Pengakap Malaysia
St. John Ambulans Malaysia
Young Men Christian Association
Pergerakan Puteri Islam Malaysia
Persatuan Belia Kebangsaan Sabah (SANYA)
Pertubuhan Belia Kebangsaan Bersatu
Sarawak (SABERKAS)
Majlis Belia Negeri Perlis
Majlis Belia Negeri Kedah
Majlis Belia Negeri Pulau Pinang
Majlis Belia Negeri Perak
Majlis Belia Selangor
Majlis Belia Negeri Sembilan
Majlis Gabungan Belia Melaka
Majlis Belia Negeri Johor
Majlis Belia Negeri Pahang
Majlis Belia Negeri Terengganu
Majlis Belia Negeri Kelantan.
Majlis Belia Wilayah Persekutuan
Sumber: Majlis Belia Malaysia, Kuala Lumpur (1994).
No comments:
Post a Comment