Pengenalan
Persoalan Nasionalisme dan Belia Malaysia
Masa Kini
Penubuhan GPMS: Manifestasi Nasionalisme Melayu
Penutup
Penubuhan GPMS: Manifestasi Nasionalisme Melayu
Penutup
Pengenalan
Nama GPMS (Gabungan
Pelajar-Pelajar Melayu Semenanjung) barangkali tidak perlu diperkenalkan.
Apabila seorang mahaguru atau pendidik yang bcrpengalaman luas menyebutnya
tentu sahaja menghubungkan nama GPMS dengan Allahyarham Aminuddin Baki, seorang
tokoh dan pemimpin GPMS yang juga merupakan tokoh pendidik dan sekali gus
dianggap sebagai salah seorang nasionalis Melayu yang terbilang. Demikian nama
dan imej GPMS diabdikan dalam sejarah masyarakat Malaysia umumnya.
Sesungguhnya GPMS adalah satn nama pertubuhan
yang citranya berupa sebuah organisasi pclajar-pelajar Mclayu yang kegiatan utamanya
tertumpu pada bidang pendidikan dan persekolahan, khususnya bagi pelajar-pclajar
Melayu. Di kalangan generasi muda hari ini nama GPMS adalah tidak lebih sebagai
salah sebuah daripada puluhan nama pertubuhnn belia kebangsaan yang lain,
dengan kegiatan utamanya adalah yang berkenaan dengan pendidikan dan pelajaran
untuk ahli-ahlinya. Barangkali hanya kalangan yang berumur 50-an dan 60-an
sahajalah yang lebih maklum akan kehadiran dan keterlibatan GPMS dalam arus kehidupan rakyat di negara umumnya dan di
kalangan orang Melayu khususnya.
Kertas ini bertujuan memerihal dan
membincangkan penubuhan dan matlamat gerakan GPMS sebagai sebuah pertubuhan
belia yang lahir dalam arus dan suasana kebangkitan nasionalisme Melayu selepas
Perang Dunia Kedua; dan ia masih merupakan salah satu wadah perjuangan dan
manifestasi gerakan nasionalisme Melayu yang penting, khususnya di kalangan
belia Melayu sehingga hari ini. Barangkali pandangan dan imbauan masa lalu yang
dikemukakan ini tidak lebih hanyalah sebagai suatu nostalgia masa lampau; dan
kalau itu pun ada kebenarannya, barangkali perbincangan ini juga memungkinkan
persepektif yang lebih wajar ditemui untuk menentukan peranan dan kedudukan
GPMS dalam arus nasionalisme Melayu dan Malaysia yang dibincangkan ini.
Untuk maksud ini, maka bagi melengkapkan
perbincangan mengenai GPMS itu, suatu perbincangan umum yang dikira penting
juga dikemukakan dalam hal ini ialah mengenai gagasan nasionalisme dan
kaitannya dengan kedudukan dan peranan yang boleh dimainkan oleh golongan belia
dalam menentukan bahawa kelangsungan dan kepentingan patriotisme dan
nasionalisme itu akan terjamin dalam hidup mereka pada masa hadapan.
Persoalan ini sebenamya lebih mendesak
lagi kerana suasana sosiopolitik yang melahirkan GPMS itu berbeza dengan yang
dialami oleh golongan belia hari ini, malahan sebilangan anak muda sekarang
menjadi bebanan dan masalah yang besar kepada masyarakat dan negara seperti
terjebak dengan ketagihan dadah, jangkitan virus HIV dan AIDS, skandal seks dan
kejatuhan moral, serta suasana lesu yang menyelubungi kegiatan berpersatuan
yang seimbas lalu tampaknya melahirkan masa depan yang cukup pesimistik.
Perbincangan ini, bagaimanapun, dimulakan
dengan memberi- kan sorotan terhadap keprihatinan, perbincangan dan analisis
sejarah Malaysia sehingga hari ini, yang secara tidak disedari tampaknya banyak
kegiatan dan kepentingan kumpulan bukan politik seringkali menjadi terabai dan
diketepikan. Hampir semua tajuk yang diberikan perhatian oleh sarjana dan
penyelidik sejarah Malaysia sehingga ini tertumpu pada aspek politik dan
pentadbiran (Khoo Kay Kim, 1994), sama ada mengenai sejarah politik tradisional
Melayu, sejarah kumpulan etnik, historiografi Melayu, sistem pcmerintahan,
pentadbiran dan pemerintahan, juga mengenai orgnnisasi politik, biografi tokoh
politik, atau rentetan peristiwa dcmi peristiwa serta proses politik yang
secara langsung mem- piiftyni knitannya dengan soal pemerintahan, kuasa dan perjalanan
kcrajaan Sementara
kajian ke atas sejarah dan pergerakan politik Malaysia sclepas Merdeka pula,
yang disertai sama oleh sarjana dan penyclidikan Sains Politik, memberikan
perhatian yang meluas ke atas persoalan politik perkauman, politik pembangunan,
proses pilihan raya, serta permasalahan
kepimpinan semasa, khususnya dalam kebanyakan
parti politik yang berkuasa.
Kajian beliau vung dilakukan ke atas sesebuah pertubuhan sosioekonomi, termasuk agensi awam, memang
mendapat perhatian daripada sarjana-sarjana
pcnyelidik Sosiologi, Psikologi ataupun Ekonomi misalnya. Namun
bilangannya masih belum memadai. Malahan kajian
ke atas organisasi awam scpcrti
badan perundangan dan eksekutif masih tidak mendapat perhatian sewajarnya,
walaupun beberapa usaha awal mengenai aspek pertumbuhannya telah dilakukan.
Persoalan tentang sejarah sosial tempatan, mengenai pertumbuhan dan
perkembangan sesebuah bandar dan bandar raya, atau mengenai sesebuah institusi
pendidikan, serta para pendukung dan aktivis sosioekonomi tertentu di dalam organsisasi
ini juga masih memerlukan kajian lanjut yang lebih berwibawa dan presentable
yang menuntut pengisian yang lebih konkrit dan wajar.
Kesedaran terhadap sejarah sosial dan
ekonomi, brgaimanapun, telah mula dirasai dan dipopularkan sejak beberapa waktu
kebelakangan ini. Demikian juga, misalnya, yang berkenaan dengan penglibatan
tertentu kalangan bukan politik yang lebih khusus dalam arus kebangkitan
nasionalisme tempatan misalnya, khususnya di kalangan orang Melayu atau yang
berorientasikan Melayu seperti yang melibatkan golongan dan organisasi belia
itu sesungguhnya masih terabai.
GPMS, misalnya, merupakan suatu pertubuhan
yang turut memainkan peranan tertentu dalam arus kebangkitan nasionalisme
Melayu itu. Seperti yang diperihalkan dalam kertas ini, GPMS
sesungguhnya memperlihatkan suatu manifestasi kesedaran politik sebilangan
belia pelajar Melayu (Tun Dr. Ismail, 1973) yang walaupun terdidik dalam
pendidikan Inggeris, namun telah berusaha untuk melakukan sesuatu demi
memajukan bangsa dan kepentingan generasi muda Melayu khususnya dan golongan
muda di negara ini seluruhnya.
Persoalan Nasionalisme dan Belia Malaysia
Masa Kini
Jika sekiranya nasionalisme itu difahami
sebagai suatu rukun politik yang mengandungi idea (Hans Kohn, 1968) yang pada
akhir-akhirnya akan mewujudkan suatu komitmen dan manifestasi perasaan kasih
akan bangsa dan negara, maka ia merupakan suatu fenomena sejagat. Di mana-mana
negara pun akan terdapat kesedaran dan gerakan kolektif tertentu di kalangan
anggota penduduk atau masyarakat yang menjadi komponen penting sesebuah negara
itu untuk membentuk dan menerapkan sesuatu kesedaran, (Hayes, 1926,1931)
komitmen, keyakinan atau matlamat bersama, misalnya untuk menghapuskan
penjajahan asing atau kolonialisme (J.H. Kutsky, 1967), membangunkan kesetiaan
di kalangan golongan majoriti yang memungkinkan seterusnya kewujudan sebuah
negara-bangsa (Hans Kohn, 1943), mewujudkan erti kesatuan dan perpaduan
nasional, sehingga pada akhimya ia berupaya untuk menentukan kesahihan tuntutan
terhadap kuasa, kuatkuasa dan kedaulatan negara.
Gerakan nasionalisme dalam politik moden
dikatakan bermula dalam masyarakat Eropah selepas abad ke 18 dengan kemunculan
beberapa buah negara-bangsa yang “merdeka”. Sementara di koloni-koloni Eropah
di Asia dan Afrika umumnya, fenomena ini merupakan suatu gerakan politik yang
berkembang seiring dan menjadi sanggahan terhadap kolonialisme. Dengan
demikian, ia pertama-tamanya dikaitkan dengan gerakan mencapai kemerdekaan
(Kutsky, 1967) yang menjadi puncak kepada siri peristiwa dan kejadian
xenophobia - bcncikan orang asing. Sesudah merdeka dicapai, tahap
peranan dan kepentingan nasionalisme sebagai wadah perjuangan politik
kemerdekaan itu ditumpukan pula pada usaha-usaha mongisi kebebasan politik
tcrsebut. Dalam hubungan ini, erti dan idealisme nasionalisme itu mendasari usaha-usaha
untuk mencapai kemakmuran ckonomi, perpaduan nasional, dan keadaan politik yang
mantap. Mimpi-mimpi atau idealisme itu sendiri kadang kalanya menjadi semakin
kabur dan tidak menepnti sasaran yang pernah dimimpikan semasa menuntut kemerdekaan;
dan kerana itu, ada negara yang menjadi semakin mundur dan kacau dari segi
ekonomi dan politiknya sehingga terjebak dalam krisis politik dan perang saudara;
sementara sebilangan yang lain merombak dan mengubahsuaikan idealisme yang
tersirat dan tersurat dalam semangat nasionalisme itu demi kelangsungan politik
dan negara.
Komponen
penting yang berperanan untuk mewujudkan dan membentuk idealisme dan nasionalisme
itu adalah individu manusia sendiri. Mereka adalah pelaku-pelaku politik, baik
sebagai objek ataupun subjek kepada gagasan nasionalisme itu. Dcmikianlah
sejarah telah memperlihatkan bahawa golongan prososial dan produktif seperti
golongan belia adalah penting dalam memupuk dan memikul tanggungjawab membina kesedaran,
idealisme, komitmen, citi-cita, dan idcologi sesebuah negara, sama ada
dilabelkan sebagai sosialis, nasionalisme, komunis ataupun demokrasi.
Hal ini
telah dibuktikan, misalnyn, dalam negara Kesatuan Soviet Russia apabila Vladimiar Lenin, sctclah
memenangi kuasa dalam Revolusi Bolshevik (1917), telah menubuhkan KOMSOMOL
(Kommunisticheski soinz Molodezhi - Communist League of Youth) untuk memastikan
bahawa ideologi komunis Russia boleh diteruskan dalam generasi belia yang bakal
mewarisi negara pada masa hadapan. Demikian juga pada zaman Hitler di Jerman,
tenaga belia yang dikelompokkan dalam Belia Nazi atau dikenali juga sebagai Hitler
Youth diketengahkan bagi menjamin kelangsungan fasis nasionalisme-melampau
(hyper-nationalism) bangsa Aryan Jerman. Demikian juga dalam
beberapa kes terdekat dengan Malaysia, misalnya di Indonesia dengan Sumpah
Pemuda 1928 itu merupakan penggerak ulung yang menyemarakkan nasionalisme yang
mendasari, pada akhimya, gerakan politik kemerdekaan dan penubuhan sebuah
negara Indonesia.
Dalam konteks Malaysia, gerakan politik
kemerdekaan selepas Perang Dunia Kedua adalah suatu kesinambungan pada siri xenophobia
sejak pcnjajahan Eropah bermula yang telah melahirkan beberapa wira Melayu
seperti Datuk Maharajalela, Datuk Bahaman, Mat Kilau, Tok Janggut, Datuk
Naning, dan seterusnya beberapa nama lain di Sarawak dan Sabah seperti Rosli
Dhobi dan Mat Salleh. Sumpah Pemuda 1928 di Indonesia ikut dirasakan di
kalangan masyarakat Melayu tempatan, terutamanya melalui interaksi para pelajar
Melayu-Indonesia yang belajar di institusi pengajian agama di Timur Tengah, dan
juga melalui bahan-bahan propaganda sosiobudaya yang dibaca oleh para pelajar
Melayu tempatan.
Kesedaran dan kepedulian terhadap nasib
bangsa dan negara ini akhimya melahirkan beberapa persatuan politik Melayu
bawahan dan atasan, dan barangkali boleh dianggap mula memperlihatkan
kehadirannya setelah tercetusnya usaha mengabadikan kolonialisme Inggeris dalam
bentuk Kesatuan Malaya (1946). Gerakan ini telah melahirkan UMNO sebagai sebuah
parti yang berlandaskan nasionalisme Melayu, dengan melibatkan sebilangan ahli
yang muda sehingga perlu ia mewujudkan Pergerakan Pemuda UMNO dalam tahun 1949.
Melalui perjuangan UMNO khususnya, kemedekaan dan kebebasan politik negara ini
telah dicapai dalam tahun 1957.
Latar belakang sejarah politik ini,
bagaimanapun, tidak menjamin kekalnya nasionalisme sebagai satu-satunya tonggak
kedaulatan dan identiti sesebuah negara, apalagi dalam konteks Malaysia yang
bersifat majmuk itu. Semangat nasionalisme itu, sama sebagaimana yang banyak
terjadi di negara lain juga, menjadi semakin kabur dan terpinggir dengan
semakin lamanya masa berlalu dan semakin dilupakan pula ingatan terhadap proses
dan peristiwa yang berlaku dalam arus pencapaian kemerdekaan itu. Maka itu,
dalam konteks Malaysia umumnya, sehingga beberapa tahun kcbekalangan ini,
terdapat sekurang-kurangnya empat persoalan dan citra politik penting yang
berkaitan dengan nasionalisme:
(a). Kalangan pemimpin dan tokoh politik
Melayu, khususnya daripada kalangan UMNO, masih beranggapan bnhnwn
nasionalisme, khususnya nasionalisme Melayu mmlh penting dan masih ada.
(b). Tokoh dfin pemimpin politik bukan
UMNO, khususnya PAS yang menjadi pesaing utnma UMNO tidak menganggap
nasionalisme sebagai wadah perjuangannya
dan malahan beranggapan bahawa nasionalisme Melayu atau yang dikaitkan dengan sesuatu
kaum adalah suatu fahaman asabiah yang turut bertentangan dengan ajaran Islam
(Subkey Latif, 1983; Abd. Hadi Awang,
1985).
( c) Kalangan tokoh dan pemimpin politik
bukan Melayu, di samping wujudnya nasionalisme Melayu, tctap bcrhasrat untuk
memperjuangkan suatu nasionalismc Malaysia ynng merangkumi kepentingan semua
etnik, misalnya gagasan politik Malaysian Malaysia yang berupa suatu
pentarafan sama rata kepentingan dan kedudukan Melayu dan bukan Melayu (B.N.
Cham, 1975).
Kepentingan dan keluhuran nasionalisme
Melayu yang mendasari perjuangan politik UMNO dan dianggap sebagai asas
kenegaraan Malaysia itu juga, bagaimanapun, telah menimbulkan beberapa
kebimbangan tertentu dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Kemunculan golongan
kelas menengah Melayu, konsep Melayu Baru yang luwes, Melayu korporat dengan nilai dan budaya niaga yang
mampu hidup serba mewah dan lcbih-lebih lagi wabak politik wang dalam suasana
politik Melayu yang lebih elitis sifatnya itu telah dilihat sebagai
faktor-faktor yang menyebabkan semakin longgar dan
pudarnya konsep nasionalisme Melayu itu sendiri. Datuk Musa Hitam, bekas Timbalan Perdana Menteri
pernah menyebutkan gejala ini seperti berikut:
.... Saya khuatir
kemewahan akan membuat kita meng- abaikan tugas dan tanggungjawab memelihara
kemerdekaan negara. Manalah tahu oleh kerana gelojoh mengejar kebendaan,
kedudukan, pangkat dan kuasa, maka ada di antara kita yang tidak lagi
menghargai diri sehingga mcngctcpikan perpaduan yang berteraskan scmangat
palriotisma dan nasionalisma...(1985)
Gejala yang mclanda kalangan orang dewasa
itu bukan tidak ada akibatnya kc atas kchidupan golongan anak muda. Hal ini
tidak mustahil bcrlaku biarpun dewasa ini gerakan dan semangat anti-establishment
dengan sikap marah-marah the angry-youngmen hampir tidak kedengaran
lagi. Namun pengabaian para generasi ibu bapa yang sibuk mengejar kemewahan, di
samping pengaruh dan ledakan media yang semakin mengecilkan dunia, turut
bertanggungjawab menjejaskan generasi anak-anak sehingga merebak pula wabak
ketagihan dadah, jangkitan HIV dan AIDS, kegilaan pada muzik, gelagat lepak dan
mcmbuang masa sehingga terjebak dengan perbuatan jenayah seksual, bohsia dan
bohjan atau “anak ikan”, dan seumpamanya. Jenayah seksual itu sendiri
menghasilkan pula perbuatan negatif lain seperti pembuangan bayi.
Di samping itu, kekhuatiran mengenai
generasi pewaris masa depan negara ini juga membabitkan penjejasan
nasionalisme. Dalam zaman sebelum Merdeka, semangat nasionalisme begitu
berkobar-kobar untuk menghapuskan penjajahan Eropah, tetapi selepas merdeka,
generasi muda dihanyutkan oleh misalnya kegilaan terhadap muzik yang dibawa
oleh budaya asing misalnya. Hal ini merebak lagi pada kegiatan berpersatuan di
kalangan mereka apabila dalam tahun-tahun kebelakangan ini wujudnya suatu
suasana kelesuan pada gerakan belia dengan penyertaan yang hambar di kalangan
generasi belia hari ini (Azizan Bahari, 1991). Sesungguhnya tidak dapat
dinafikan bahawa sebilangan generasi muda hari ini mempunyai suatu kehidupan
yang mewah tetapi mereka sentiasa dibebani dengan cabaran, khususnya untuk
mcncapai kelulusan akademik dan profesional tertentu sehingga mcnyebabkan
gejala dan sindrom budaya asrama penuh menjadi scbnhngian daripada proses
pemupukan pemasyarakatan atau sosiolisasi yang mereka lalui. Segalanya ini
semakin menyebabkan mcrcka yang cerdik dnn bijaksana itu menjadi tidak ada masa
dan tidak prihatin untuk bercampur gaul dengan anggota masyarakat, misalnya
mcmberikan scdikit masa untuk mcnyertai kegiatan dan pertubuhan sukarela. Ini
menjadikan suasana kehidupan semakin elitis sifatnya dan oricntnsi begini mcnyebabkan
scmakin renggangnya mereka dengan kegiatan berpersatuan, hatta untuk mcnyertai
kegiatan parti politik sekalipun (Posiah: 1987; Umar Khan, 1991).
Scmentara itu kalangan yang kurang
bijaksana pula mempunyni kecenderungan untuk berhijrah ke bandar atau ke sektor
ekonomi pertanian, dan tidak berminat lagi untuk meneruskan kehidupan di
kampung. Kerjaya pertanian yang dewasa ini merupakan sunset industry
rata-ratanya diteruskan oleh golongan dewasa yang tenaga keringat mereka
semakin berkurangan dan ditelan usia.
Dalam keadaan yang berubah sedemikian
rupa, apakah mungkin idealisme yang menjurus pada pemupukan patriotisme dan
nasionalisme di kalangan generasi belia itu dapat dipertahankan? Secara lojik,
ia dirasakan semakin payah. Di kalangan generasi belia Melayu sendiri
khususnya, pemah dilaporkan bahawa sekitar satu juta orang daripada mereka
tidak mendaftarkan diri sebagai pengundi (BM, 26/3/89). Demikian juga kalangan
kelas menengah Melayu yang dilaporkan, dalam beberapa waktu kebelakangan ini,
begitu ketara enggan mendaftarkan diri sebagai pengundi. Ini juga menjadi salah
satu petunjuk istimewa terhadap kesedaran politik dan sikap prososial golongan
muda dalam beberapa waktu kebelakangan ini.
Sehubungan ini, maka barangkali sebagai
suatu renungan dan sorotan kembali bagi generasi muda di Malaysia hari ini,
proses penubuhan dan matlamat perjuangan sebuah pertubuhan sukarela pelajar
belia seperti GPMS yang diperihalkan di bawah ini merupakan suatu iktibar
istimewa yang boleh memperlihatkan betapa gigihnya dan kuatnya keazaman
generasi muda yang lalu dalam menangani dan mempersiapkan diri mereka dalam
arus kebangkitan nasionalisme Melayu itu.
Penubuhan GPMS: Manifestasi Nasionalisme
Melayu
Sejarah pcrtumbuhan dan perkembangan GPMS
berkaitan secara langsung dengan suasana kemajuan pendidikan pelajar Melayu
dalam institusi pengajian tempatan selepas Perang Dunia Kedua yang rata-ratanya
adalah daif, terkebelakang dan berhadapan dengan saingan yang cukup sengit
daripada kalangan pelajar bukan Melayu. Ia juga berkaitan secara langsung
dengan beberapa nama intelektual Melayu yang ulung; antaranya yang terpenting
dalam hal ini ialah Dr. Abd. Wahab Mohd. Ariff dan Aminuddin Baki serta para
pendukung dan pengasas Kesatucm Persuratan Pelajar-pelajar Melayu Selangor.
Nama Dr. Abd. Wahab Ariff kurang dikenali
umum, namun satu hakikat yang tidak dapat dinafikan ialah beliau merupakan
salah seorang individu penting yang telah memikirkan dan merintis serta menjadi
peserta yang cukup prihatin terhadap kemajuan pendidikan di kalangan orang
Melayu. Beliau merupakan pelajar Penang Free School terbaik dalam peperiksaan
Senior Cambridge dalam tahun 1937 dan kejayaannya itu telah merintis jalan
untuknya menubuhkan sebuah Malay Boys League, sebuah organisasi pelajaran dan
sosial pelajar-pelajar Melayu yang berhasrat untuk mempertingkatkan prestasi
mereka dalam pelajaran ketika itu. Sungguhpun kewujudan Liga ini sekadar dua
tahun sahaja, ia telah memulakan usaha penubuhan sebuah organisasi pelajar
Melayu yang lebih terkemuka kemudiannya iaitu GPMS.
Sewaktu mengusahakan penubuhan dan
seterusnya menerajui pucuk pimpinan Liga Pelajar Melayu di Pulau Pinang itu,
Abd. Wahab berusia 18 tahun. Dalam tahun 1939, beliau terpilih untuk
melanjutkan pelajaran di King VII College of Medicine, Singapura.
Sementara itu, perkembangan lain dalam hal
ini ialah kegiatan sebilangan pelajar Melayu di institusi pengajian tahun
1940-an, atas kesedaran dan keprihatinan yang sama berhubung dengan masa depan
pelajar dan pendidikan Melayu itu juga terdapat di Kuala Lumpur, khususnya di
Victoria Institution. Dalam tahun 1945 misalnya hanya terdapat 11 orang pelajar
Melayu di sekolah ternama ini. Kekurangan ini telah menimbulkan kesedaran di
kalangan mereka untuk mengatasinya dan untuk tujuan tersebut, mereka berusaha
menubuhkan sebuah persatuan yang dinamakan sebagai Kesatuan Penuntut-penuntut
Melayu Victoria Institution kcmudiannya, sewaktu ditubuhkan dengan rasminya
dalam satu mcsyuarat penubuhan pada 20 Nov. 1945. Mulai 11 Febuari 1946,
nnmanya ditukarkan sebagai Kesatuan Persuratan Penuntut-penuntut Melayu Kuala
Lumpur.
Atas hasrat dan kesedaran yang sama,
Kesatuan Penuntut-penuntut Melayu di Victoria Institution itu mengembangkan
kegiatan mereka ke kawasan berhampiran, khususnya di Daerah Kajang (Hulu Langat)
dan Kclang di negeri Selangor. Hasilnya, pada awal tahun 1947, tertubuhlah
sebuah persatuan yang dinamakan sebagai Kesatuan Persuratan Penuntut-penuntut
Melayu Selangor (KPPMS) yang ditaja oleh sekumpulan pelajar Melayu Selangor;
antara lainnya, Mohamed bin Mohd. Noor, Wan Sulaiman Pak Wan Teh, Asraf bin Hj.
Abd. Wahab, Siti Hasmah Mohd. Ali, Rad/iah Mohd. Ali, Ann Abd. Majid, Hanum
Sulaiman, Nyaros Othman, Abd. Hamid Hj. Yahya, Shukor Ayob, Wan Ariffm Pak Wan
Teh, Wan Mahmud Pak Wan Teh, dan Wan Hassan Pak Wan Teh. Antara tujuan
penubuhan KPPMS ialah:
(a) mencegah pemberhentian
penuntut-penuntut Melayu dari sekolah Inggeris sebelum tamat pelajaran mereka
...pemberhentian ini sering berlaku kerana kesempitan hidup atau berumah
tangga pada kadar umur yang “awal”;
(b) menubuhkan satu derma pelajaran bagi
membantu penuntut-penuntut yang ada cita-cita hendak meneruskan pelajaran
tetapi tidak ada keupayaan, (tabung derma ini dinamakan “Badan Derma Pelajaran
Melayu Kuala Lumpur”);
(c) menggalakkan penuntut-penuntut belajar
bersungguh-sungguh dan memberi didikan kepada mereka yang lemah dalam pelajaran
dengan mengadakan kelas-kelas bimbingan.
Para pemimpin KPPMS kemudiannya terlibat
dalam penu- buhan beberapa buah persatuan pelajar di tempat-tempat lain tetapi
yang lebih istimewa dalam hal ini ialah penubuhan GPMS. Dari segi individu,
yang lebih penting diberikan perhatian dalam hal ini ialah penglibatan Abd.
Wahab Mohd. Ariff serta sebilangan pengasas KPPMS itu sendiri, yang kemudiannya
disertai pula oleh seorang tokoh pendidikan Melayu yang terkemuka, iaitu
Aminuddin Baki. Institusi pendidikan yang terlibat pula terletak di Kuala
Lumpur dan Singapura.
Kesedaran terhadap nasib dan masa depan
bangsa Melayu di kalangan pemimpin pelajar Melayu dalam tahun-tahun 1945 - 48
menjadi lebih jelas lagi oleh sebab pergolakan politik ekoran daripada
kekalahan tentera Jepun, kembalinya semula pemerintahan Inggeris,
tindakan-tindakan politik radikal Pasukan Bintang Tiga dan seterusnya projek Malayan
Union. Semuanya ini mendorong dan memerlukan pelajar-pelajar ini bersatu
dan bekerjasama untuk menangani nasib dan masa depan bangsa mereka tanpa
mengira asal keturunan atau perbezaan negeri asal mereka.
Inilah antara beberapa idea yang telah
dilontarkan oleh Abd. Wahab Mohd. Arif, selaku Presiden persatuan, dalam satu
jamuan makan tahunan Persatuan Pelajar-Pelajar Islam Maktab Raffles dan Maktab
Perubatan Singapura yang dipimpinnya itu.
Seorang yang turut hadir dalam majlis itu
ialah Aminuddin Baki, seorang pelajar tahun pertama Maktab Raffles yang pernah
berusaha mewujudkan penyatuan tenaga di kalangan pelajar Melayu ketika itu.
Beliau kemudiannya menjadi tenaga penting yang membantu Abd. Wahab untuk
merealisasikan cita-cita mereka itu.
Langkah pertama ke arah itu adalah dengan
menubuhkan sebuah jawatankuasa penaja. Jawatankuasa ini terdiri daripada yang
berikut:
Pengerusi: Abd. Wahab Mohd. Ariff
Setiausaha: Aminuddin Baki
Pen. Setiausaha: Ahmad Ridduan Hj.
Zainuddin
Bcndahari: Abdullah Majid
Wakil Pemudi/Wanita: Siti Hasmah Mohd.
Ahli-ahli
-Mohamcd Noor Marahakim
-W. Sulnirnnn Pak Wan Teh
-Abd. Rahim Ishak
Jawatankuasa pennja ini telah bcrusaha
mcrangka perlembagaan persatuan, lambang serta mcnghubungi badan-badan pelajar
Melayu yang telah wujud ketika itu, terutamanya di Perak, Selangor dan Pahang
serta beberapa buah Maktab di Kuala Lumpur. Satu kongres penubuhan
GPMS telah diadakan dengan dihoskan oleh pelajar-pelajai Islam Maktab Teknik,
Kuala Lumpur (sekarang kampus
university teknologi, Jalan Gurney,
Kuala Lumpur). Pengerusi bagi kongres
yang diadakan pada 11 dan 15 OgoS 1948
itu ialah Aminuddin Baki dan dihadiri oleh perwakilan tujuh buah persatuan pelajar
Melayu, iaitu daripada Maktab Teknik, Maktab Pertanian Serdang (sekarang
Univcrsiti Pertanian Malaysia, Serdang), Perhimpunan Pelajar-Pelajar Melayu
Insaf Perak, Kesatuan Pcrsuratan Penuntut-Penuntut Melayu Pahang, Kesatuan
Persuratan Penuntut Melayu Selangor, Kesatuan Persuratan Penuntut Melayu Selangor
Cawangan Kuala Lumpur, dan Kesatuan Penuntut-Penuntut Melayu Selangor cawangan
Kajang.
Kongres yang dirasmikan pembukaannya oleh
R.P.S. Walker yang mcwakili H.R.Cheeseman, Pengarah Pelajaran Persekutuan Tanah
Melayu itu telah berjaya menubuhkan sebuah persatuan kebangsaan bagi
menggabungkan tenaga pelajar Melayu. Namanya diabadikan sebagai Gabungan
Pelajar-Pelajar Melayu-Semenanjung (GPMS). Pucuk pimpinannya yang pertama yang
dipilih dalam kongres berkenaan terdiri daripada:
Yang Dipertua: Abd. Wahab Mohd. Ariff
(Kolej Perubatan)
Naib YDP: Ismail Majid (Maktab Teknik)
S/Usaha Agung: Khalid Nasir (Maktab
Pertanian)
Bendahari: Ahmad Z. Abidin Yusuf (KPPMS/K.
Lumpur)
Ahli-ahli :
-Tahir Majid (Maktab Teknik)
-Abd. Rahim Hussin (KPPM insaf, Perak)
-Ann Majid (KPPMS/K.Lumpur)
-Abd. Aziz Rawi (KPPM Pahang)
-Ahmad Salleh (KPPMS)
Salah satu perkara yang menarik dalam
kelahiran dan penubuhan GPMS ini ialah keputusan memberikan penghormatan pada
Dato’ Onn bin Jaafar, Menteri Besar Johor untuk menjadi Penaungnya yang
pertama. Sementara itu, satu ikrar telah dirakamkan sebagai mercu tanda
komitmen para penajanya dalam mengusahakan dan menghadiri perhimpunan dalam
kongres penubuhannya, menyebutkan, dalam terjemahannya, iaitu mereka:
-sedar atas perlunya disatukan tenaga
sekalian pelajar Melayu seluruh Semenanjung Tanah Melayu;
-sedar akan kemunduran kami di alam
pengetahuan;
-sedar akan kewajipan kami untuk
meninggikan darjat pengetahuan bangsa;
-sedar bahawa maju mundur, kaya miskin dan
hina mulia bangsa itu di tangan kami berpendapat, bahawa Gabungan Penuntut-penuntut
Melayu Semenanjung wajiblah didirikan dengan tujuan menjaga hak-hak, mengemukakan
segala permintaan dan memperbaiki keadaan penuntut-penuntut Melayu di segenap
lapisan,
Sehubungan dengan ikrar ini, maka Perkara
5 dalam Perlembagaan GPMS atau yang didaftarkan nama asalnya sebagai Federation
of Malay Students’ Unions, Malaya - FMSU menggariskan sembilan tujuan dan
bidang kegiatannya seperti berikut:
-To bring forward all applications, appeals and
requests of Malay Students to the higher authorities.
-To maintain relationship with other non-political students’
organizations inside and outside Malaya.
-To defend the rights and interests of Malay students.
-To fight illiteracy.
-To extend wider opportunities for Malay students to
go for higher studies.
-To help those Malay students who are unable to
continue their studies due to financial weakness.
-To publish information regarding students and
education.
-To form a body that will investigate into Malay
culture and arts.
- All other activites that may be necessary to farther
the aims of the F.M.S.U.
Bardasarkan latar belakang penubuhan serta
matlamat perjuangannya itu nyatalah bahawa GPMS telah menjadi salah satu
manifestasi perjuangan nasionalisme di kalangan pelajar Melayu. Maka itu tidak
hairanlah bahawa ia menjadi arena penting bagi sebilangan tokoh
pelajar dan seterusnya menjadi salah satu saluran kesinambungan dan mobiliti
sosial ke atas bagi golongan elit Melayu baru yang dihasilkan oleh sistcm
pendidikan Inggeris dan kebangsaan, sebelum dan selepas Merdeka. Pcngalaman
mereka dalam GPMS inilah turut melengkapkan pcngalaman dan pengaruh mereka
dalam bidang sosial, ekonomi dan politik tanah air dalam dekad 60-an
sehinggalah hari ini.
Atas kesedaran dan landasan perjuangannya
dalam memajukan bidang pendidikan di kalangan pelajar Melayu, maka imej GPMS
sentiasa dikaitkan dengan bidang berkenaan. Antara kegiatan yang dilakukan dalam hal ini, khususnya
dalam tahun 1960-an itu ialah mengadakan kelas bimbingan bagi pelajar-pelajar
Melayu dan menjadi penggerak terhadap usaha merealisasikan Dasar Pelajaran
Kebangsaan sepertimana
yang dirakamkan dalam Penyata dan Laporan Razak dan Laporan Rahman Talib.
Usaha ini termasuklah merangsangkan penubuhan sekolah menengah Melayu di
seluruh negara, sementara konsep pelajaran aneka jurusan yang diusahakan oleh
Aminuddin Baki itu juga turut menggiatkan usaha GPMS dalam membangunkan dan
mempertingkatkan taraf pendidikan di kalangan pelajar Melayu umumnya. Tumpuan kegiatan begini adalah
berbeza daripada yang diberikan perhatian oleh beberapa persatuan belia semasa
yang lain ketika itu, misalnya MAYC ataupun kemudiannya Belia 4B yang lebih
tertumpu pada kegiatan ekonomi, kesenian, dan pertanian.
Saingan penting dalam konteks kegiatan
berpersatuan GPMS dalam tahun 1960-an ialah kemunculan badan-badan pelajar di
beberapa buah institusi pcngajian tinggi sekitar Kuala Lumpur yang terutamanya
tertumpu kepada pendidikan dan gerakan yang berorientasikan kepentingan agama
Islam. Yang memisahkan kedua-dua bentuk pergerakan badan pelajar ini ialah
premis masing-masing. GPMS berorientasikan nasionalisme Melayu dengan barisan
pimpinan sejak awalnya terdiri daripada kalangan mahasiswa-mahasiswi
universiti; namun kegiatannya lebih tertumpu kepada para pelajar di peringkat
sekolah, sementara badan-badan pelajar Islam lebih tertumpu di kalangan pelajar
universiti dan maktab.
Sementara
itu, kalangan para tokoh dan pemimpinnya pula, selain Dr. Wahab Mohd. Ariff
yang menerajui dan mengasaskan penubuhannya itu, berbangga kerana pernah
dipimpin oleh beberapa tokoh lain yang juga telah mengukir nama masing-masing
dalam perkembangan dan pembangunan negara, baik dalam bidang pendidikan,
ekonomi, pentadbiran awam mahupun politik.
Antara mereka yang boleh disebutkan ialah
Puan Anne Majid, seorang aktivis sosial yang terkenal; Tan Sri Abdullah Ayub,
bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Malaysia; Datuk Hj. Lokman Musa, bekas
Ketua Pengarah Pendidikan dan Pengarah Institut Teknologi MARA dan wakil
Malaysia ke UNESCO; Allahyarham Datuk Ali Hj. Ahmad, bekas Menteri Pertanian
(yang mendapat nahas dalam kemalangan kapal terbang di Tanjung Kupang, 1976,
Prof. Hamzah Sendut, Naib Canselor, Universiti Sains Malaysia yang pertama; dan
juga Dr. S. Husin Ali, bekas Profesor di Universiti Malaya dan sekarang menjadi
Presiden Parti Rakyat Malaysia. Seorang tokoh yang lebih istimewa ialah Datuk
Abdullah Hj. Ahmad Badawi, Presiden GPMS 1962 - 64, dan sekarang menjadi
Menteri Luar Malaysia. Datuk Abdullah yang pemah bertugas sebagai Pengarah,
Bahagian Belia di Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan sebelum melibatkan
diri sepenuh masa dalam politik bermula dalam pilihan raya umum 1978 itu lebih
mesra di kalangan ahli GPMS dengan panggilan “Pak Lah” sahaja, suatu
manifestasi kemesraan dan kebapaan yang mungkin tidak dapat dicapai oleh
pemimpin GPMS yang lain sclama ini. Namun, satu-satunya tokoh yang lebih
istimewa daripada itu ialah Aminuddin Baki, seorang tokoh pendidikan kebangsaan
yang kemudiannya menjadi Pengarah Pendidikan Malaysia. Beliau bukan sahaja menjadi salah seorang penggerak penubuhan GPMS, malah telah
ineneiiijui pucuk pimpinannya dalam tahun 1950, 1952 dan seterusnya. Di samping kesibukan
tugasnya sebagai pegawai tinggi pendidikan,
kemudiannya mcnjawat Ketua
Penasihat Pelajaran Malaysia (setaraf
dengan ketua Pengarah Pendidikan sekarang) di Kcmcnterian Pelajaran, beliau masih herdamping rapat dan menjadi pcnasihatnya sehingga akhir hayatnya
pada 24 Dis. 1965.
Dalam usaha mengenang jasa dan baktinya kepada
GPMS dan pendidikan Melayu umumnya, GPMS telah mengusahakan penubuhan sebuah
yayasan yang dinamakan sebagai Yayasan Aminuddin Baki, bermula dalam tahun 1966
dan direalisasikan dalam tahun 1971. Yayasan ini antara lain bertujuan
mengabadikan jasa Allahyarham terhadap usaha memajukan pendidikan di kalangan
pelajar Melayu dengan menyediakan peruntukan biasiswa tertentu bagi membantu
para pelajar yang kurang mampu untuk meneruskan pelajaran masing-masing.
Landasan ini sesungguhnya menepati titik mulanya kesedaran di kalangan para
pengasas GPMS sendiri yang berusaha untuk mengatasi masalah yang menghalangi
pencapaian pelajar-pelajar Melayu dalam bidang pendidikan. Dan ia sekali gus
pula cuba ditampungi oleh Allahyarahm Aminuddin berdasarkan kedudukan dan jawatan
rasminya di Kementerian Pendidikan. Tegasnya di sini, kedua-dua GPMS dan
Aminuddin Baki berkeadaan saling melengkapi antara satu sama lain dalam
merealisasikan wadah perjuangan yang melahirkan gerakan pelajar ini. (Hayatilah
sajak Dr. Firdaus Abdullah, seorang aktivis dalam Persatuan Pelajar Melayu Selcmgor
dan GPMS yang membayangkan kesedihan GPMS terhadap Aminuddin Baki.)
Penutup
Sungguhpun ada
kclemahan yang tertentu pada GPMS, misalnya dari segi kewangan dan penghaluan
aktiviti, di samping ada pihak tertentu yang melihatnya tidak lebih sebagai
persatuan untuk murid-murid sckolah, GPMS telah mencipta sejarah sosialnya
sendiri sebagai sebuah gerakan kolektif pelajar. Wadah dan kemunculannya di
tengah-tengah perubahan politik dan gerakan menuntut kemerdekaan menjadikannya
satu-satunya pertubuhan belia yang secara sedar dibangunkan atas kesedaran dan
semangat nasionalisme Melayu yang matlamatnya, iaitu pendidikan, masih lagi
memerlukan bantuan dan usaha yang berterusan agar generasi pelajar Melayu tidak
tercicir dan ketinggalan jauh berbanding dengan yang dicapai oleh para pelajar
bukan Melayu. Permasalahan ini sendiri sebenarnya masih lagi relevan sekarang.
Juga masih relevannya pegangan Aminuddin betapa: Ayam di kepuk jangan mati
kebuluran, itik di air jangan mati kehausan. Malahan ia menjadi lebih mendesak lagi oleh sebab
pembangunan di bidang pendidikan pelajar-pelajar berkenaan menghadapi lebih
banyak godaan tertentu yang boleh menjerat dan memerangkap mereka dengan
berbagai-bagai masalah sosial seperti dadah, lepak, bohsia dan bohjan, dan
sebagainya itu, sedangkan pada hari ini segalanya terarah untuk merealisasikan
Wawasan 2020 dengan masyarakat dan negara Malaysia mencapai taraf sebuah negara
maju. |
No comments:
Post a Comment