………………….
Barangkali boleh kami mulakan temubual ini
dengan meminta Dr. jelaskan serba sedikit mengenai “belia” itu. Sebagai seorang
yang pemah membuat kajian tentang belia, tentunya Dr. boleh jelaskan tafsiran
tentang belia itu sama ada dari segi umur, dari segi fizikal ataupun apa-apa
sahaja yang relevan dengannya. Tafsiran tentang belia itu sama ada dari
segi umur, dari segi fizikal ataupun apa-apa sahaja yang relevan dengannya.
Pengarang: Terima kasih....Memang benar bahawa yang lazim
dimaksudkan sebagai “belia” itu ialah golongan orang muda. Misalnya kita sering
dengar orang berkata “muda belia”. Begitu juga penggolongan yang selalu digunakan
untuk hayat hidup seseorang - dari peringkat janin, ke peringkat bayi,
kanak-kanak, remaja, belia, dewasa dan hinggalah ke peringkat “tua”. Tahap-
tahap hayat ini lazimnya pula mengikut umur tertentu. Kanak-kanak misalnya di
peringkat umur, mungkin 2 hingga 12 atau 13 tahun; selepas itu sehingga umur 16
atau 17 tahun di peringkat remaja; sementara belia pula barangkali pada tahap
umur 15 hingga 30 atau sekarang dilanjutkan sehingga 40 tahun. Selebihnya, di
peringkat “tua”.... Namun yang penting juga diperhatikan di sini ialah pola dan
bentuk tingkah laku tertentu pada setiap tahap umur atau peringkat hayat itu;
masing-masing mempunyai identiti, pola dan bentuk tingkah laku tertentu. Kalau
kanak-kanak, ada sekian-sekian pola tingkah lakunya; kalau di peringkat remaja
pula, perlakuan yang biasa kita lihat berbeza daripada sebelumnya... misalnya
remaja mula berjinak-jinak dengan alat-alat make-up, mula menyanyi
lagu-lagu cinta misalnya; sementara di peringkat belia, apalagi yang berusia
dua puluhan, sudah mula dilamun cinta, mula memilih atau rasa terikat pada
seseorang, emosinya kadang-kadang sukar ditentukan, dan bermacam-macam lagi.
Segalanya ini juga melibatkan perubahan dan pertumbuhan dari segi fizikal
mereka.
Secara umumnya golongan remaja dan belia
merupakan sebahagian daripada tenaga kerja yang produktif, menjadi golongan
yang berpotensi untuk membuat sesuatu pekerjaan atau tugas yang diberikan
kepada mereka. Namun mereka juga ialah golongan yang belum mantap, masih banyak
resah gelisah, suka memberontak, suka menyanggah, mencuba-cuba, mengacau-ngacau
dan berminat untuk menanggung risiko. Sebab itulah golongan ini sering dikaitkan dengan
perbuatan-perbuatan hedonism, vandalism dan rebel without cause
iaitu perbuatan-perbuatan yang melibatkan sekali gus pleasures and pains.
Sebab itulah pula mereka membuat sesuatu tanpa alasan dan berfikir panjang,
paling tidak semata-mata “mengikut kawan”. Ini lebih-lebih lagi kiranya mereka
mempunyai j masa dan ruang yang membolehkan mereka melakukan sesuatu sesuka
hati semata-mata untuk mencuba-cuba, menyahut cabaran rakan dan seumpamanya.
Maka itu, perbuatan-perbuatan seperti menconteng papan tanda, tembok bangunan,
mengoyak poster, usik- mengusik, malah menyepak kambing dan kucing di tepi
jalan, atau bersiulan dengan sorak-sorai dan seumpamanya adalah perbuatan atau
tingkah laku yang dikaitkan dengan golongan ini.Termasuk") juga dalam hal
ini, dan dalam keadaan terkini, ialah perbuatan melepak dan membuang masa di
tempat-tempat awam yang j mendapat perhatian utama hari ini.")
Penemuramah: Secara khusus, apa sebenarnya
budaya lepak”? Padapandangan Dr., apakah gejala buruk ini hartya berlaku dalam
beberapa waktu kebelakangan ini sahaja?
Pengarang: Nampaknya saya harus menjawab soalan ini dengan cara
yang mudah. Tak perlu saya gunakan istilah-istilah yang berat- berat bunyinya.
Bagi saya, secara mudahnya maksud ‘lepak’ itu tidak lebih hanya berupa
perbuatan bersiar-siar, bersantai-santai, berehat-rehat.)Kadang kala kita
‘berlepak-lepak’ di beranda rumah kerana kekeyangan misalnya. Atau melelapkan
mata seminit dua kerana keletihan sesudah bekerja kuat sebelumnya. Ini semua
perbuatan biasa... Tetapi ia menjadi gejala yang negatif bila ia melibatkan
ramai orang, secara berterusan hari demi hari. Tanpa mengira waktu yang khusus.
Bukan itu sahaja. Ia dilakukan pula di tempat-tempat awam. Di tempat-tempat
yang menjadi tumpuan ramai. Di pasar raya. Di perhentian bas. Di
simpang-simpang. Pastilah dengan demikian merosakkan pandangan. Dan lebih
malang lagi, ia kemungkinan mengganggu orang lain. Lazimnya bila dah ramai
berkumpul itu, akan ada perbuatan nakal: misalnya bersiul ke arah anak gadis
yang tumpang lalu. Atau sebaliknya anak-anak gadis berdehem-dehem mengusik anak
jejaka yang berurusan di situ.
Penemuramah: Maksud Dr., budaya lepak itu melibatkan sesiapa
sahaja: tidak kira lelaki ataupun perempuan?
Pengarang: Pada hemat saya begitulah. Ertinya di sini bila kita
sebut “budaya lepak” itu, (ia bersifat kolektif) Atau kelompok atau sebilangan
orang tertentu. Tidak kira lelaki ataupun perempuan. Tetapi yang penting
diperhatikan di sini ialah bila kita sebut “budaya lepak”, maka maksudnya
perbuatan itu melibatkan ramai orang, berlaku secara berulangan atau
berterusan, dan akan terdapat pula rangsangan dan respons tertentu pada
pihak-pihak yang terlibat itu.
Penemuramah : Rangsangan dan respons yang bagaimana?
Pengarang: Maksud saya begini: bila sudah berkumpul ramai- ramai
begitu, lebih mudahlah timbulnya genjala-gejala buruk. Malahan keprihatinan
masyarakat terhadap isu lepak ini adalah dari perspektif negatif ini. Pertama,
perbuatan melepak itu melibatkan sesuatu golongan yang tidak sepatutnya berbuat
demikian. Iaitu orang muda. Mereka seharusnya terlibat dalam kegiatan yang
produktif. Yang menguntungkan. Yang dijangka akan membolehkan mereka bersiap sedia
memikul tanggungjawab dan peranan mereka sebagai pewaris masayrakat dan negara
di masa hadapan. Keduanya, kebimbangan betapa perbuatan itu boleh merangsang
dan menjerumuskan anak-anak muda ini dengan perbuatan-perbuatan buruk yang
lain. Membuang masa sudah tentu sekali. Di samping membazirkan waktu, ia
berjangkit pula pada usik-mengusik orang- orang yang lalu-lalang seperti yang
saya bayangkan di atas. Inikan satu bentuk gangguan awam? Dan lebih malang dari
itu ialah boleh juga menyebabkan sebilangan mereka ini terjebak dengan
perbuatan-perbuatan buruk yang lain: mungkin ia bermula dengan rokok-merokok;
kemudian menghisap dadah, dan langsung menjadi penagih. Lain daripada itu,
terlibat dengan perbuatan jenayah: mencuri, menipu dan seumpamanya. Dan bukan tidak mungkin pula
yang terjebak dengan kegiatan yang tidak bermoral: kegiatan maksiat, pelacuran
dan macam-macam perbuatan buruk lagi.
Penemuramah: Amat pesimistik nampaknya
pandangan Dr. dalam hal ini?
Pengarang: Memang saya akui bahawa
pandangan saya dalam isu begini cukup pesimistik. Barangkali saya terlalu
berpegang pada logik yang sehala dalam hal ini. Saya akui. Ertinya bila saya
kata perbuatan itu melibatkan seseorang membuang masa, duduk-duduk melihat
orang lalu-lalang dan mundar-mandir ke hulu ke hilir di tempat awam itu tanpa
tujuan yang khusus, maka tentu sahajalah segalanya itu menimbulkan syak
wasangka tertentu. Memang kita tidak ada data-data konkrit untuk mengatakan
bahawa dengan melepak sekian banyak jam, seseorang pada akhimya menjadi
perogol, peragut rantai atau penagih dadah. Tetapi pola umum menunjukkan bahawa
dengan semakin banyaknya gejala membuang waktu dan melepak dengan peningkatan
kes-kes ketagihan dadah, jenayah kecil-kecilan, pelanggaran had umur ke
pusat-pusat hiburan dan permainan snuker misalnya, maka korelasi sebab dan
akibat beginilah yang pada hemat saya cukup membimbangkan masa depan golongan
belia kita. Katakanlah sebaliknya: sesudah melepak dan mundar-mandir ke
kompleks pasar raya di sana sini, golongan anak- anak muda kita ini ramai-ramai
pergi bina rumah batu, bina bangunan tinggi-tinggi, ramai-ramai turun ke sawah
ladang, ramai-ramai ke laut tangkap ikan atau ramai-ramai bersihkan bandar
raya, atau ramai-ramai berpakat hapuskan jenayah, kutu rayau, berpeleseran,
ramai-ramai hapuskan lumba motosikal haram, dan macam-macam lagi sehingga
negara kita tidak perlu import buruh dari negara asing, tidak lagi bergantung
pada tenaga pekerja dari Bangladesh, dari Indonesia dan dari Filipina dan
sebagainya itu, barulah kita tidak akan mengatakan bahawa budaya lepak itu
adalah sesuatu yang negatif. Sebaliknya seperti yang kita telah baca dan lihat
daripada media massa, banyak buruknya budaya lepak itu. Maka itulah sebabnya
kita menjadi amat pesimistik akan gejala tersebut. Apakah corak hidup
masyarakat kita di masa hadapan?.
Penemuramah: Tapi ada pihak yang merasakan
fenomena lepak ini adalah ‘Sementara ’ sifatnya, dan ia berkurangan bila belia kita itu menjadi semakin dewasa, atau bila
mereka sudah berumah tangga dan beranak-pinak
Pengarang: Soal sementara atau berterusan dalam hal ini tidak
timbul. Pada hemat saya, baik sementara ataupun kekal, tidak penting. Kita
mungkin boleh meramalkan betapa seseorang itu benderung untuk melepak kerana
belum bekerja. Bila dia sudah bekerja, maka sudah tidak ada masa untuknya
melepak dan mundar-mandir di pasar raya atau di mana-mana. Bagi saya, pandangan
ini mungkin ada benamya di peringkat perseorangan. Tetapi yang kita perlu
utamakan ialah gejala ini berterusan dengan pelaku-pelakunya sahaja yang
berbeza. Saya juga harus tarik perhatian bahawa dalam kajian yang dilakukan
oleh kumpulan penyelidik yang ditaja oleh KBS baru-baru ini, jelas menunjukkan
bahawa kalangan orang muda yang sudah bekerja (ertinya mempunyai pekerjaan) pun
turut terlibat dalam perbuatan dan budaya lepak itu. Kalau mereka begini pun
boleh ikut terlibat, bayangkanlah bagaimanakah nanti sumbangan produktiviti
yang boleh mereka berikan kepada organisasi tempat kerja mereka? Saya tidak
pastilah bahawa dengan melepak itu, mereka sentiasa mendapat inspirasi baru,
semangat baru dan azam baru untuk melipatgandakan tenaga mereka untuk bekerja.
Malahan saya amat bimbang sekali kiranya dengan ikut melepak itu, mungkin ada
antara mereka mendapat bekalan dadah yang baru atau suntikan yang baru. Atau
setidak-tidaknya melepak itu makin melek^kan dan melenakan mereka. Menjadikan
mereka akhimya hanyut di negara mereka sendiri. Dan jika ini berlaku, makanya
jelaslah bahawa masa depan generasi belia kita adalah malap dan cukup
membimbangkaft. Dalam keadaan begini, bagaimana mereka mampu untuk menyahut dan
memenuhi tuntutan dan cabaran Wawasan 2020 kelak? Bagaimanakah mereka berupaya
mempertahankan maruah bangsa dan negara mereka?
Penemuramah: Jika demikian halnya, maka apakah sebabnya tninat dan
wabak melepak ini menjadi begitu berleluasa dalam masyarakat kita hari ini?
Malahan ia nampaknya turut membabitkan orang dewasa juga.
Pengarang: Saya percaya ada banyak sebab terjadinya budaya lepak
ini. Tetapi yang ingin saya tegaskan di sini ialah ia bukanlah sesuatu yang
baru. la juga bukanlah sesuatu yang hanya terdapat di Malaysia sahaja. Kalaulah
kita sebutkan perbuatan membuang masa, bercakap-cakap kosong, sembang-sembang
di simpang-simpang jalan yang bermaksud melepak, maka ia boleh terdapat di
mana-mana. Di taman-taman bunga saban waktu ada orang berehat-rehat dan
duduk-duduk. Malahan melibatkan anggota keluarga. Ada juga orang melepak di coffee
house. Di warung-warung. Di pusat-pusat pameran. di pasar raya, di
perhentian bas. Masing-masing barangkali ada alasan tertentu yang ada antaranya
memang wajar dan masuk akal. Mungkin ada yang kononnya ingin melepaskan penat
di hujung minggu. Mungkin kerana mengadakan rundingan urusniaga. Mungkin untuk
bertemu kawan. Mungkin untuk window-shopping kalau di pasar raya atau
gedung pemiagaan. Atau setidak-tidaknya menunggu teman dan memenuhi temujanji
dengan rakan.
Namun pada hemat saya, gejala lepak yang
kite cukup prihatin ini adalah berpunca daripada berbagai-bagai faktor penolak
dan penarik yang ada dalam hidup yang kita nikmati sendiri. Tempat-tempat awam
yang kerap saya sebutkan di atas umpamanya menjadi faktor penarik untuk
dikunjungi oleh orang ramai. Apalagi bagi kalangan anak-anak muda, yang ada
antaranya sengaja pula dibekalkan wang ringgit oleh ibubapa
masing-masing yang sibuk dengan urusan masing-masing. Ertinya di sini sekaligus
anak-anak muda itu dilanda faktor penolak seperti rasa jemu, bosan, juga rasa
sunyi kiranya terperap tinggal di rumah tanpa ditemani ibu bapa. Bukan itu
sahaja. Ada juga yang didesak oleh faktor penolak menyebabkan mereka melepak
kiranya ada kesempatan. Misalnya tekanan dan tuntutan persekolahan
dan peperiksaan di sekolah atau di institusi pengajian tinggi menyebabkan para
pelajar terjebak untuk melepak semasa cuti. Dan tidak kurang juga oleh ajakan
kawan-kawan sebaya. Namun tidak kurang juga yang melepak untuk beberapa jam sebelum
menghadiri sesuatu upacara atau pertunjukan wayang, permainan di stadium atau
ketibaan yang ditunggu. Ada juga, malahannya, mengatakan bahawa gejala hidup
nafsu-nafsi hari ini, baik di bandar mahupun di kampung, telah jauh menyebabkan
hubungan seseorang dengan orang lain, menjadi semakin renggang. Hari ini
misalnya soal gotong-royong, kegiatan sukarela, malahan makin malapnya kegiatan
persatuan-persatuan belia juga menyebabkan ada banyak masa untuk golongan
belia ini melepak dan membuang masa ke sana sini. Dulunya golongan ini adalah
ahli dan penggerak penting badan-badan sukarela ini. Pendeknya ada berbagai
alasan yang boleh dikemukakan untuk menjelaskan perbuatan demikian. Apa yang
mungkin berbeza lagi dalam hal ini ialah lepak orang muda dengan lepak orang
tua. Orang muda dibimbangi akan lebih mudah untuk dijangkiti dengan
gejala-gejala buruk yang lain sedangkan tempoh hayat mereka umumnya masih lama,
dan masih perlu mempersiap diri untuk menghadapi hari muka. Jika persediaan ini
tidak ada, maka alangkah malangnya generasi yang akan datang kelak? Sedangkan
orang muda itulah yang rata-ratanya cukup mudah menurut dan meniru sebarang
perbuatan orang lain.
Penemuramah: Apakah masih belum terlambat untuk kita membaiki
dan mengatasi masalah ini?
Pengarang: Di sebalik rasa pesimis yang saya sebutkan di atas,
saya sebenarnya masih menaruh harapan dan masih optimis bahawa gejala dan
budaya lepak ini akan dapat diatasi. Atau setidak-tidaknya ia boleh
diminimumkan. Rasa optimis itu pertama-tamanya saya landaskan pada kepekaan dan
keprihatinan segera kita terhadap isu dan masalah lepak itu sendiri. Ia
diberikan perhatian berat malah oleh Perdana Menteri sendiri. Tentu sekali
beliau, dan malahan kita semua, perlu prihatin dan peka terhadap isu ini. Jika
ia dibiarkan dan tidak ditangani segera, maka jangan diharaplah Wawasan 2020
itu kelak akan dapat direalisasikan. Jangan mimpilah gerombolan yang suka
melepak itu boleh memainkan peranan mereka untuk memajukan negara dan bangsa.
Jangan haraplah slogan Pemuda harapan bangsa dan pemudi tiang negara itu
dapat digandingkan dengan Wawasan itu kelak. Pendeknya pada hemat saya, kita
belum terlambat untuk mengatasi masalah lepak ini walaupun hambatan- hambatan
terhadapnya memang menggerunkan.
Penenturantah: Pada hemat Dr., apakah ada satu-satu car a ycmg spesifik untuk
mengatasinya?
Pengarang: Pada saya, ada banyak cara dan
kemungkinan untuk kita lakukan buat menangani masalah lepak ini. Ertinya tidak
ada satu-satu cara yang spesifik bagi mengatasi atau mengurangkan gejala yang
membimbangkan ini. Setiap orang daripada kita, baik yang berkedudukan sebagai
pemimpin, sebagai ibu bapa, sebagai guru, sebagai imam, sebagai pegawai,
sebagai petani, dan apa sahaja seharusnya prihatin terhadap masalah ini.
Mungkin anak kita tidak terlibat dengan gejala lepak ini. Mungkin adik kita
tidak terjebak dengan masalah ini. Tetapi percayalah ada kedapatan misalnya
rakan-rakan anak kita, atau anak rakan dan jiran tetangga kita, atau anak ahli
khairiah kita yang berangkali terlibat dengannya. Mungkin hari ini anak orang
yang terlibat. Barangkali esok lusa saudara-mara kita pula. Bukankah semuanya
ini ada kait-mengaitnya dengan kita semua? Sebab itulah saya katakan setiap
orang perlu menganggap gejala buruk ini adalah musibat bersama yang sama-sama
kita alami. Dengan itu juga pada hemat saya, tidak ada satu-satunya cara yang
spesifik atau agensi yang spesifik yang boleh kita bebankan untuk menangani dan
mengatasi masalah ini. Kita barangkali boleh memikirkan misalnya melalui cara paksa
dan wajib. Misalnya mengadakan kerahan tenaga negara (national service).
Ini adalah cara yang saya kira paling keras. Ia bertujuan untuk mendisiplinkan
semua orang muda. Misalnya bagi mereka yang berumur di antara 18 hingga 30
tahun. Dengan disiplin yang ketat, yang regimented sifatnya, semua orang
akan menjadi insaf dan mematuhi apa jua larangan, termasuk larangan daripada
berfoya-foya, melepak dan membuang masa ketaktentuan di mana-mana itu. Tetapi
cara ini saya percaya amat keras. Amat tidak disenangi oleh para ibu bapa. Bukan
itu sahaja. Ia boleh menimbulkan masalah yang lain. Misalnya akan ada yang
berusaha menghantar anak-anak mereka ke negara luar
dengan berbagai-bagai alasan. Tujuannya semata-mata untuk mengelakkan diri
daripada didisiplinkan melalui perkhidmatan nasional itu. Cara lain ialah
melalui usaha pendidikan. Misalnya sedaya mungkin mengadakan berbagai-bagai
aktiviti masa lapang dan masa cuti untuk disertai oleh golongan muda itu. Ini
semata-mata untuk mengelakkan mereka daripada membuang masa dan melepak di sana
sini. Dari segi ini, peranan institusi pendidikan dan para pendidik cukup
penting dan perlu dihargai sewajamya. Juga melalui pemupukan kesedaran ibu bapa
dan perspektif baru keibubapaan dalam mendidik anak-anak agar berusaha
mengindar daripada terjebak dalam budaya lepak itu. Usaha pemupukan masyarakat
penyayang misalnya haruslah menjadi sebahagian daripada proses pemupukan dan
pendisiplinan anak-anak muda ini. Tapi ini tidak pula bererti ibu bapa perlu
sama sekali menyekat kebebasan anak-anak mereka. Apa yang perlu ialah para ibu
bapa menggunakan kebijaksanaan masing- masing untuk membesarkan anak-anak
mereka. Saya percaya dalam hubungan ini, peranan agama cukup penting. Agama
Islam umpamanya cukup prihatin terhadap kerukunan hidup umatnya, hatta dalam
soal penjagaan waktu, pemupukan akhlak yang baik serta pola perhubungan ibu
bapa dan anak-anak, hatta apa sahaja isu kolektif manusia bagi menjamin
kesejahteraan manusia seluruhnya. Islam mempunyai panduan tertentu untuk
menghadapinya.
Penemuramah: Bagaimana dengan pihak kerajaan dalam hal ini?
Pengarang: Setahu saya pihak kerajaan
sudah peka dan sedar akan gejala buruk ini. Menteri Belia dan Sukan sudahpun
memainkan peranannya sejak awal-awal lagi beliau dilantik menerajui Kementerian
berkenaan. Tetapi sama sebagaimana gejala dadah, ataupun yang lain-lain
seumpamanya, pencapaiannya hanya dapat dikesan sesudah berlalunya sesuatu
tempoh dan masa tertentu. Saya percaya pihak KBS telah dan sedang merancang dan
melaksanakan sesuatu yang sewajarnya dalam hal ini. Seperti yang telah kita
ketahui daripada media massa baru-baru ini, beberapa projek khusus akan dilaksanakan. Misalnya telah diberitakan Projek Briged Muda
yang menyediakan berbagai-bagai prasana untuk menampung berbagai- bagai
aktiviti yang diminati dan difikirkan sesuai untuk golongan remaja dan belia
itu akan diadakan. Projek ini nampaknya terbuka kepada semua belia yang
berminat, tanpa mengira apakah mereka itu menjadi ahli pada mana-mana
pertubuhan belia ataupun tidak. Yang penting adalah untuk memupuk semangat
kesukarelaan di kalangan belia dan seterusnya melakukan kegiatan yang prososial
yang berfaedah pada diri mereka sendiri dan negara umumnya. Ertinya melalui
usaha ini, mudah-mudahan gejala lepak-melepak itu dapat diatasi atau
sekurang-kurangnya dapat diminimumkan sewajarnya. Saya juga fikir ada baiknya
dalam kesempatan dan keprihatinan KBS sedemikian rupa, akan tampillah pelbagai
persatuan belia, baik yang kecil mahupun yang besar yang bertaraf nasional,
menyertai dan mengaktifkan semula kegiatan mereka yang nampaknya agak lembam
beberapa waktu kebelakangan dahulu. Eloklah pemimpin-pemimpin persatuan belia
yang beribu-ribu buah jumlahnya di seluruh tanah air itu menyahut dan
menggerakkan ahli masing-masing atau menambahkan ahli dan seterusnya mendorong-
kan mereka untuk menyertai pelbagai projek yang sejak sekian lamanya
dikendalikan oleh Kementerian itu. Tugas belia sekarang pada hemat saya adalah
untuk menyemarakkan kembali segala kegiatan mereka masa lalu, tidak kira apa
bentuk dan jenisnya, asalkan ia bermanfaat kepada negara seluruhnya. Pada saya,
dengan cara ini sahajalah persediaan yang lebih mantap dan munasabah dapat dibuat
bagi memenuhi hasrat dan matlamat Wawasan 2020 itu. Lain daripada itu, saya
fikir wajar jugalah pihak kerajaan membuat sorotan tertentu terhadap dasar dan
keutamaan yang mereka buat selama ini ke atas golongan remaja dan belia itu.
Penyelarasan dasar saya fikir perlu diberi keutamaan. Ini kerana ada diantara
rancangan yang dimaksudkan untuk golongan ini dikendalikan oleh beberapa agensi
kerajaan, sehingga menyebabkan pencapaian dan manfaat yang seharusnya dicapai
menjadi berbaur dan ketaktentuan. Mungkin juga saya fikir beberapa cara seperti
pihak Kementerian menggerakkan dan mengaktifkan semula majlis Perunding
Belia Negara untuk memikir dan membincangkan berbagai-bagai isu dan masalah
yang melanda belia hari ini. Majlis ini pula saya fikir wajarlah dianggotai
oleh pihak-pihak yang prihatin dan ada kepentingan langsung dengan permasalahan
yang dihadapi, dan bukannya sekadar diisi oleh orang-orang yang sudah terlalu
sibuk dengan berbagai-bagai tugas dan komitmen dalam bidang-bidang yang lain.
Barangkali dengan segala langkah ini, berbagai-bagai masalah yang dihadapi oleh
belia kita, baik soal dadah, soal akhlak, keciciran, budaya lepak, dan malahan
masalah kepimpinan dalam badan-badan belia itu juga dapat diatasi.
Nota: Perbincangan ini telah dimuatkan dalam majalah bulanan Tamadun, Jilid 2, Ogos, 1994.
Nota: Perbincangan ini telah dimuatkan dalam majalah bulanan Tamadun, Jilid 2, Ogos, 1994.
No comments:
Post a Comment