Wednesday 27 June 2018

BAB 13 ISU-ISU SEMASA MENGENAI GERAKAN BELIA

Pengenalan
Dalam tcmpoh 24 jam sewaktu saya mula menyiapkan tulisan ini, ada dua isu atau peristiwa semasa yang berkenaan dengan belia yang sedang berjalan. Pertama akhbar Utusan Malaysia, hari ini, Khamis 7hb. November. menjadikan kekecohan mesyuarat agung tahunan Belia 4B sebagai tajuk utama muka depannya.
Peristiwa yang kedua ialah di PWTC Kuala Lumpur, Pemuda dan Wanita UMNO sudah menyelesaikan sidang tahunan mereka bagi tahun 1991 ini. Seorang tokoh Pemuda UMNO iaitu Timbalan Ketuanya diumumkan telah dilantik menjadi seorang ahli Dewan Negara, menjadikan bcliau sebagai tokoh Pemuda yang ketiga yang dilantik ke Dewan berkenaan berdasarkan kelompok Pemuda itu.
Dalam pada itu, suka juga saya menyebutkan di sini bahawa dalam minggu yang sama, saya terbaca sebuah rencana popular mengenai belia dalam majalah Dewan Masyarakat, terbitan bulan November 1991 ini. Rencana yang mengenai belia ini ditulis oleh salah seorang sahabat saya dari USM yang kebetulannya turut memberikan bantuan tertentu kepada saya sewaktu melakukan penyelidikan mengenai belia kira-kira satu dekad yang lalu. Beliau ialah Dr. Azizan Bahari yang pemah bertugas sebagai Setiausaha Kerja Majlis Belia Malaysia (Sekarang bertugas ke Institut Kajian Dasar).
Rencana yang beliau kemukakan itu ialah penyataan keluhan dan kesayuannya mengenai “kelesuan dalam MBM” yang dewasa ini lebih berkeadaan action-oriented daripada issue-oriented sebagaimana yang pemah wujud pada MBM dalam dekad 70-an lalu. Dengan “kelesuan” dan action-oriented itu, Sdr. Azizan maksudkan betapa sepi dan tidak bermayanya MBM hari ini kerana bcgitu banyak aktiviti mengenai belia atau yang berhubungan dengan belia sudah tidak lagi dikcmudikan olch MBM, sedangkan begitu banyakkan aktiviti yang diterajui olch MBM pada suatu masa dahulu. Segala-galanya menampakkan kelemahan MBM dan hal ini juga membabitkan keselesaan dan semnkin malapnya peranan dan kedudukan Majlis Perunding Belia Negara (MPBN) hari ini berbanding dengan sepuluh atau lima belas tahun selepas ia dituhuhknn dnlnm tnhun 1971 itu.
Keluhan dan kebimbangan yang dinyatakan ini merupakan suatu testimoni seorang yang berpengalaman luas dan prihatin mengenai gerakan belia di Malaysia umumnya. Saya sendiri pemah memerhatikan hal sepeiti ini sebagaimana yang pemah saya sebutkan setahun lalu dalam satu majlis anjuran KBS dan MBM sendiri.
Berangkali keluhan dan kesalan yang dimaksudkan ini akan mendapat sanggahan tertentu daripada kalangan pemimpin dan tokoh belia sendiri. Akan kedapatan pihak dan individu tertentu yang mengatakan
bahawa kegiatan yang bercorak issue oriented sudah usang dan sudah tidak lagi sesuai hari ini. Pihak ini akan menyahutkan bahawa generasi the angry young men sudah tidak ada lagi hari ini sejajar dengan semakin matang dan mantapnya kedudukan dan pencapaian tokoh dan pemimpin belia dalam kegiatan-kegiatan alam dewasa yang lebih luas dan lebih menyeronokkan itu.
Zaman ini tidak perlu lagi demonstrasi,jpikgt dan boikot. Dan kerana itu, dengan action-oriented yang berkembang secara “senyap-senyap”, segalanya akan ditanggung beres dan segala tuntutan dan keperluan golongan belia akan dipenuhi satu demi satu tetapi haruslah dalam keadaan teratur, berdisiplin dan terurus lengkap dengan segala kerenah profesionalismenya. Inilah fenomena dan suasana yang menyelubungi gerakan belia dalam dekad 80-an dan yang boleh dijangkakan berkembang dalam dekad yang akan datang ini. Hari ini, di kampus-kampus, yang sama sebagaimana juga di sekolah sebelumnya, para pelajar tidak perlu bising-bising, tidak perlu sibuk-sibuk dan berlagak pandai kerana segala-galanya tanggung beres melalui pengurusan dan pentadbiran Hal Ehwal Pelajar.
Demikian juga dalam persatuan-persatuan belia. Segala-galanya boleh disediakan dan ditanggung beres asalkan memenuhi segala bentuk dan keperluan yang difikirkan wajar oleh pihak yang menajai dan membiayainya, iaitu yayasan ataupun kementerian. Baik bantuan itu berupa modal, alat, kemahiran, kepakaran mahupun nasihat dan seumpamanya, wakil-wakil persatuan tidak perlu khuatir: mereka akan dijemput untuk tumpang “bertenggek” sama.
Inilah sebahagian dan cebisan yang boleh disebutkan pada apa yang berlaku di kalangan generasi atau orang muda di Malaysia kebelakangan ini. Dan ia haruslah dilihat sebagai sebahagian daripada isu dan permasalahan semasa mereka dalam dunia yang semakin pesat beubah ini.

Gagasan dan Permasalahan Sejagat Belia
Apa yang diperihalkan dengan panjangjebar di atas memperlihatkan bahawa persoalan mengenar belia sebagai satu kelompok masyarakat yang memerlukan renungan, penelitian dan kefahaman yang sewajamya di kalangan para pemutus dasar dan pihak-pihak yang melaksanakan dasar tersebut. Permasalahan belia dalam apa keadaan sekalipun tidak harus dipisahkan sama sekali daripada persoalan masyarakat itu seluruhnya. Ini kerana belia ialah sebahagian daripada anggota masyarakat itu sendiri biarpun pada dasarnya ukuran penggolongan mereka itu bersifat semulajadi yang didasarkan pada umur hayat antara 15 hingga 35 atau 40 tahun.
Mengingatkan ukuran dan penggolongan umur yang sejagat inilah juga maka tampaknya dari satu generasi ke satu generasi, golongan belia masih dilihat mempunyai imej, ciri dan budayanya yang tersendiri. Ciri dan budaya ini secara mudahnya boleh disebut sekali gus sebagai “tanggungan” (liabilities) atau “beban” dan juga sebagai “harta” (asset) kepada sesebuah masyarakat. Tingkah lakunya mempunyai kaitan langsung dengan sifat-sifat hedonism atau ingin mencuba-cuba, meneroka dan melepas geram yang sering berkeadaan rebel without cause. Dalam keadaan begini, walaupun mereka pada lahiriahnya bukan lagi tergolong sebagai bayi dan kanak-kanak, akal budi mereka sesungguhnya masih lagi dikira belum mantap, masih goyah, masih serba kurang dan masih belum matang berbanding dengan yang sepatutnya ada pada golongan dewasa dan golongan tua.
Berdasarkan pertimbangan dan ciri-ciri kehidupan atau perilaku yang beginilah maka dalam realitinya, golongan belia perlu ditangani sebaik mungkin. Mereka ialah golongan penduduk yang paling bertenaga, produktif dan kreatif; tctapi kerana belum lagi dianggap mencapai “kedewasaannya”, maka sukar pula untuk dipertanggungjawabkan dengan berbagai-bagai peranan dan kedudukan sosial, ekonomi dan politik yang asasi dalam kehidupan kumpulannya. Inilah dua ciri yang bcrtentangan yang ada pada golongan ini sehingga di sebalik keccrgasan, produktiviti, intelektualiti, kreativiti dan kecemerlangan itu, ada antara mereka yang tercebak dengan gejala-gejala antisocial seperti kekecewaan, putus asa, jenayah, muzik liar, keruntuhan akhlak seperti pelacuran serta penagihan dadah, dan kebclakangan ini pula wujud gejala Sindrom Daya Kurang Tahan Pcnyakit atau AIDS.
Dua ciri bcrtcntangan serentak yang ada pada golongan belia sesungguhnya bukanlah fenomena dekad 90-an ini. Ia sudah lama bermula. Hampir setiap dekad dalam abad ke-20 ini boleh ditandai dengan berbagai-bagai corak dan pola kegiatan dan perlakuan mereka. Misalnya dalam dekad-dekad awal abad ini, mereka ialah golongan pcneroka yang menjelajahi alam ini dan menjadi tenaga penting yang terlibat dalam proses kolonialisme; dalam zaman Perang, mereka ialah tenaga pemikul senjata di medan pertempuran; pada zaman gerakan nasionalisme, golongan belia terlibat dalam gerakan menentang kolonial dan seterusnya menjadi pen- dukung kepimpinan kebangsaan awal. Sementara dalam tahun-tahun 1960-70-an, ramai daripada mereka terjebak dalam kegiatan- kegiatan anti-establishment, dalam kumpulan hippies dan muzik rock baru Beetlle - Rolling Stones, atau di Malaysia, “Pop Yeh yeh”. Sebilangan mereka pula terlibat dalam gerakan-gerakan pelajar, sit-in di kampus-kampus California dan Paris misalnya. Demikian jugalah kampus-kampus universiti seperti di Teheran telah menyaksikan kebangkitan golongan pelajar menentang Shah dan menggantikannya dengan kepimpinan Mullah dalam tahun 1979.
Dalam zaman kemelesetan ekonomi 80-an pula, di mana-mana pun ramai belia yang menganggur. Dan sehingga hari ini nampak- nya, gerakan belia dan pelajar di Korea Selatan masih lagi panas; dan barangkali tidak berapa lama lagi, Dataran Tienanmen boleh mengulangi peranannya sebagai pentas demonstrasi pelajar sebagai- mana yang telah berlaku dalam bulan Jun 1989 lalu; dan kali ini, tentu sahaja risikonya lebih besar, lebih kuat dan lebih mengesankan.

Isu dan Permasalahan Belia di Malaysia
Segala yang disebutkan di atas adalah mengenai perkara-perkara umum yang mungkin sebahagian besamya sudah menjadi sejarah kepada umat manusia. Tetapi adalah jelas di sini bahawa belia sebagai satu golongan yang biasanya menjadi golongan majoriti mana-mana masyarakat, menjadi pencetus dan pencipta sejarah yang tertentu untuk diabadikan dalam tamadun manusia sejagat.
Hal ini tidak ada kekecualiannya bagi belia kita di Malaysia sendiri. Kedudukan, peranan dan penglibatan golongan belia sebagai pemangkin atau catalyst perubahan kemasyarakatan bukan lagi merupakan satu isu baru.
Dalam hubungan ini, bagaimanapun, sukalah disebutkan bahawa di Malaysia sendiri, persoalan belia, khususnya dari segi organisasi atau gerakan berpersatuannya, adalah satu daripada kira-kira sebanyak 14 buah jenis pertubuhan sukarela (termasuklah parti politik) yang terdaftar sebagai pertubuhan yang sah, “demokratik”, lebih sejajar dengan keperluan dan kepentingan perbincangan dan pemerihalan ini dilangsungkan.
Untuk tujuan tersebut, maka pada hemat saya, ada baiknya masalah dan isu-isu semasa yang berkenaan dengan belia itu dilihat dalam tiga perspektif dan tahap utama yang setiap satunya melibatkan secara langsung manusia-manusia pelaku itu sendiri, sama ada tokoh dan pemimpin mahupun pengikut, iaitu:
(i) di peringkat elit atau “atasan”,
(ii) di peringkat organisasi atau pertubuhan, dan
(iii) di peringkat komuniti atau “massa”.

Isu-isu Semasa di Peringkat Elit/Pemimpin:
Apa-apa yang diberikan perhatian di sini tidaklah terhadap semua the chosen few atau yang menjadi golongan terpilih dari segi sosial dan ekonomi, tetapi yang dipentingkan ialah elit politik. Ini kerana golongan ini lebih hampir dan lebih mungkin melahirkan pemimpin-pemimpin politik yang “sebenar” dalam sesebuah masya­rakat. Pada peringkat ini, beberapa isu semasa yang berkenaan dengan belia telah dapat dikesan. Antaranya yang boleh disebutkan di sini ialah:        
(a) Warisan politiking belia dekad 70-an dan 80-cm,
Kalaulah kes kepimpinan Belia 4B di atas dilihat dalam konteks ini, maka adalah jelas bahawa dari segi kepimpinan atau elit, maka isu semasa yang sedang menyelubungi gerakan dan golongan belia di Malaysia sekarang ialah warisan politiking belia tahun 70-an dan 80-an. Kes penutupan pagar dan permit polis untuk meng- adakan perhimpunan bagi tujuan pemilihan pucuk pimpinan itu bukanlah sesuatu yang luar biasa dan malahan jauh lebih baik berbanding dengan penayangan pistol dalam mesyuarat dan suasana sedemikian yang pemah terjadi dalam tahun 70-an lalu iaitu dalam sejarah MAYC.
(b) Politiking belia dan kepimpinan organisasi
Kes kepimpinan Belia 4B yang masih baru itu sesungguhnya memperlihatkan suatu bentuk politiking yang bermula dalam usaha manipulasi kuasa sebilangan pemimpin dan tokoh belia untuk terus- terusan menguasai kerusi pemimpin organisasi. Sehingga hari ini nampaknya kerusi presiden MAYC dan Belia 4B, SANYA, SABERKAS dan beberapa pertubuhan yang Iain masih lagi disan- dang oleh pemimpin dan tokoh belia yang berusia lebih daripada 40 tahun, iaitu melebihi had batasan ukuran umur belia yang rata- ratanya digunakan di seluruh dunia, termasuk oleh pihak UNESCO, sendiri. Manipulasi undang-undang dan pcrnturnn pcrsatuan sering terpinda dalam hal ini; dan ini sesungguhnyn cukup malang bagi sesebuah pertubuhan sukarela yang terlibat. Hal ini terjadi kerana sejak sekian iamanya pertubuhan bclin terlibat secarn langsung atau tidak langsung sebagai arena dnn alat .son in lisa si politik dan kepimpinan seseorang yang bercita-cita dalam urusan dan arena politik kepartian sehingga organisasi belia menjadi stepping stone dan supporting ground bagi pemimpin belia berkenaan. Bukan itu sahaja sebenamya. Malahan sebagai salah sebuah jenis pertubuhan sukarela, organisasi belia adalah cukup mudah terdedah kepada politik kepartian, misalnya melalui naungan dan tajaan sesuatu kegiatan berpersatuan.
(c) Politiking belia dan kepimpinan dalam politik UMNO
Isu ini juga ada kaitannya dengan golongan dan gerakan belia di Malaysia hari ini dan dalam beberapa tahun akan datang. Sekurang-kurangnya ada tiga tokoh utama yang pemah bergerak dalam gerakan belia sekarang ini menduduki kerusi naib presiden UMNO, iaitu kedudukan ketiga tertinggi dalam parti kanan dan terbesar yang menerajui politik Malaysia. Mereka ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim, Menteri Kewangan yang pemah terlibat dalam PBMUM, PMIUM, PKPIM dan ABIM, MBM dan WAMY; Datuk Abdullah Hj. Ahmad Badawi, Menteri Luar yang pernah bergiat dalam kepimpinan GPMS; dan Datuk Seri Sanusi Junid, Menteri Pertanian, yang pemah turut serta menubuhkan ABIM (1971) tetapi sejak tahun 1973 menjadi Presiden MAYC. Persaingan yang menjadi perhatian utama sekarang ialah apakah mereka mampu mempertahankan kerusi naib presiden parti atau siapakah yang bakal memenangi kerusi timbalan presiden, seawal-awalnya dalam perhimpunan agung UMNO tahun 1993 kelak.
(d) Faktor Anwar Ibrahim dan Kepimpinan UMNO-Melayu
Sejak meninggalkan ABIM dan memasuki UMNO dalam bulan April 1982, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah meningkat dan mencapai kedudukan politik dalam UMNO dan Kerajaan yang begitu cepat. Banyak pihak dalam parti berasa kurang senang atas pencapaiannya itu dan beliau mendapat perhatian utama kerana dalam dekad yang akan datang, kepimpinan politik dan kerajaan Malaysia akan diwarisi oleh generasi pemimpin pelapis tahun 70- an iaitu “generasi Anwar Ibrahim”. Persoalan yang sensasi dalam hal ini tampaknya ialah sejauh manakah Anwar Ibrahim dapat menangani saingannya, temnasuklah Ghafar Baba yang sekarang ini menduduki kerusi timbalan presiden parti UMNO, sebagai tokoh dan pemimpin utama Malaysia dalam dekad akan datang. Dan kerana itu, apakah “rangkaian belia” yang pernah diceburinya dahulu memainkan peranan tertentu dalam hal ini.

(ii) Isu-isu Semasa di Peringkat Organisasi
Antara isu yang tampaknya perlu mendapat perhatian sewajarnya di peringkat organisasi, baik sesama ahli atau di peringkat dalaman-organisasi (intra-organizational level) mahupun di peringkat “antara-organisasi” (inter-organizational level) ialah:
(a) Kemerosotan semangat “kesukarelaan ”
Kajian dan pemerhatian yang dibuat oleh ramai sarjana sains kemasyarakatan menunjukkan bahawa dengan semakin berkembang pesatnya perubahan dan kemakmuran soioekonomi, anggota masya­rakat menjadi semakin tidak sama rata, semakin bertambah ciri-ciri kehidupan bandaran (urbanism) yang berupa nafsu-nafsi atau individualistic dan akhir-akhimya melemahkan dan meruntuhkan konsep kejiranan, kekitaan dan kesukarelaan (voluntarism). Hal dan keadaan ini tidak ada kekecualiannya dalam masyarakat Malaysia sendiri, setidak-tidaknya dalam satu dekad kebelakangan ini.
“Kelesuan MBM” yang dibincangkan oleh Sdr. Azizan dalam tulisannya adalah yang berkenaan dengan organisasi induk yang menyelaraskan kegiatan-kegiatan belia di peringkat kebangsaan. Sayang sekali beliau tidak menyertakan data dan maklumat mengenai bilangan cawangan dan badan gabungan badan belia kebangsaan itu yang telah dibubarkan bulan demi bulan atau tahun dcmi tahun sejak beberapa waktu kebelakangan ini.
Laporan-laporan akhbar dari semasa ke semasa sebenarnya ada menyebutknn pembubaran tcrpaksa dibuat oleh pihak Pendaftar Pertubuhan terhadap badan-badan belia ini. Sedangkan tindakan ini mcrupakan satu-satunya langkah terakhlr yang terpaksa dilakukan sesudah beberapa option lain yang bersifat administratif tidak lagi berkesan dan sia-sia sahaja.
Sebab-sebabnya lazim lain ialah kegagalan mengadakan mesyuarat dan seterusnya  laporan tahunan persatuan sebagaimana yang dinyatakan oleh Akta. Kegawatan


yangfeijmli pndji hrlia II» k< lutngMinii sejak tiga cm pat tahun lalu bukan hnnya kemna mnsalnh l< knikal berhubung dengan usaha meminda perlcmbagaan pnsatnan untuk mcmbolchkan seseorang yang berumur Irblh daripada 40 tahun memimpinnya ataupun kerana politik UMNO dan Semangat 46 telah menjangkitinya dan menjadikannya sebagai kad pcrtaruhan dalam politiking kepartian itu, tetapi kerana kcgagalan dari segi teknikal yang tersebut di atas.
Salah satu akibat yang dibimbangi daripada “kelesuan” yang dimaksudkan itu ialah tidak terselarasnya konsep belia serta penen- tuan akan kcutamaan atau priority rancangan-rancangan untuk menggcrakkan dan memajukan golongan ini secara administratif oleh berbagai-bagai agensi awam.
Misalnya, 10 Program Induk Belia Negara. Salah satu kelainan yang boleh diperhatikan ialah program-program berkenaan seperti Malaysia Cergas, Malaysia Patriotik dan beberapa yang lain melibatkan murid-murid sekolah sebagai sebahagian daripada kumpulan sasarannya. Sedangkan pada kebiasaannya, ramai orang tahu dengan status sebagai murid-murid, maka program pihak Kementerian Pendidikan adalah yang lebih utama.
-Pengembangan proses urbanisasi - semakin ramai.belia Melayu berpindah ke kawasan bandar dan bekerja dalam sektor perkilangan; ramai yang masih belum “menetap kekal” di bandar atau belum established sebagai anggota masyarakat bandar;
-Pengisian masa lapang yang berubah - dewasa ini, muzik dan hiburan lebih diminati walaupun sekadar sebagai golongan pcngguna sahaja. Ini kerana hiburan lebih mudah diperoleh hasil daripada perkembangan dan kemajuan media massa dan teknologi komunikasi; akibatnya kcrja-kerja sukarela semakin kurang diminati;
-Fenomena generasi sekolah asrama penuh dan persaingan mcndapatkan sijil dan kelulusan peperiksaan demi peperiksaan yang semakin mencabar, “competa- tive” tidak memungkinkan para pelajar mempunyai masa untuk prihatin terhadap persekitaran mereka; atau jika tinggal di asrama penuh, mereka menjadi semakin terpisah daripada dunia dan realiti kemasyarakatan. Semuanya menyebabkan kesedaran sosial tidak subur dalam pertumbuhan sahsiah generasi ini, walaupun mereka adalah the cream of the society yang bakal menganggotai gologan elit dalam masyarakat kita kelak;
-Beberapa tahun lalu, aktiviti di peringkat Kementerian lebih tertumpu pada kegiatan sukan apabila penghe- bahannya dibuat secara yang berlebihan sehingga “membayangi” kepentingan kegiatan belia;
(A.h. * Kesibukan para pemimpin yang memungkinkan rekrut- v men dan profesionalisme dalam pengurusan dan kepimpinan golongan belia terjejas. Ini terjadi kerana generasi pemimpin belia yang “lebih umur” masih tidak digantikan sedangkan ramai daripada mereka mempunyai urusan lain yang lebih mendesak. Ini terutamanya apabila sesebuah pertubuhan itu dipimpin dan masih dipimpin oleh tokoh dan pemimpin politik yang sebilangannya sengaja melakukannya sebagai sumber kekuatan dan pengaruh politik kepartian mereka. Ahli-ahli persatuan boleh mereka “gunakan” apabila tiba masanya pertandingan politik diadakan.
(Hi) Isu-isu Semasa di Peringkat Komuniti
Yifng dimaksudkan isu-isu di peringkat komuniti atau kemasyarakatan ini ialah yang berkenaan dengan apa-apa jua mnsnlnh dan isu sejagat yang berkenaan dengan golongan belia. Isu dan masalah ini, bagi tujuan yang lebih praktikal, bolehlah dikelompokkan dalam dua kategori iaitu (i) isu-isu domestik atau dalam negcri, dan (ii) isu-isu antarabangsa.
(a) Isu dan masalah dalam negeri
Ada beberapa bentuk dan jenis masalah yang berkenaan dengan belia yang masih lagi berlaku dan berkembang dalam masyarakat Malaysia hari ini Antara yang dapat disebutkan secara ringkas dan mudah adalah berupa:
-masalah pcrpaduan kaum, scjajar dengan ciri majmuk masyarakat Malaysia umumnya;         
-masalah dadah dan kctagihan dadah, sehingga hari ini melibatkan kira-kira sejuta orang di Malaysia;
-masalah kesihatan, khususnya jangkitan AIDS;
-masalah social evils (korupsi, akhlak, jenayah);
-masalah gun tenaga kerja - pengangguran dan pengua- saan berbagai-bagai bentuk kemahiran teknikal;
-gcjala apolitical groups iaitu yang mengasingkan diri daripada urusan politik kepartian dan lebih tertumpu kepada urusan tertentu seperti urusan kerjaya dan keagamaan;
-gejala “kejumudan fikiran” - the slavic mind dan the captive mind iaitu gejala “jiwa hamba” dan mudah putus asa; dan
-arah aliran kependudukan “masyarakat tua” atau the aging society yang semakin membesar serta gagasan “Masyarakat Penyayang”.
(b) Isu dan masalah di peringkat antarabangsa
Antara isu dan masalah yang bcrlaku di peringkat antarabangsa yang secara langsung atau tidak langsung melibatkan juga kepentingan golongan belia hnri ini ialah:
(a) pasang surut kegiatan-kegiatan belia serantau Asia Tenggara;
(b) cabaran, persaingan dan prestasi sosioekonomi yang berbcza antara negara-negara sedang membangun, negara-negara perindustrian baru, dan negara-negara maju - yang berkenaan dengan isu kepenggunaan, produktiviti dan kemahiran teknikal, revolusi teknologi maklumat - “megatrend” dan “Vision 2020”; dan
(c) cabaran dan persaingan politik dalam konteks Order Politik Dunia Yang Baru iaitu Unipolar System selepas Perang Teluk dan keruntuhan ideologi Komunis di Soviet Union.
Senarai masalah dan isu yang disebutkan, dengan sengaja, secara ringkas di sini bertujuan memudahkan masalah itu dibincang dan dianalisis selanjutnya sekiranya diperlukan. Namun begitu, semuanya merupakan persoalan-persoalan besar yang memerlukan keprihatinan setimpal daripada golongan belia umumnya sebagai bakal pewaris masyarakat dan masa depan negara ini.
Satu perkara yang perlu diperhatikan daripada tajuk dan senarai isu dan masalah yang disebutkan itu ialah sebahagian daripadanya merupakan isu-isu yang lama, dan ada juga yang masih baru. Isu penagihan dadah misalnya adalah satu isu besar yang melanda golongan belia Malaysia dalam dekad 80-an dan wabak gejala buruk ini telah menimpa golongan ini tanpa mengira apa pun status dan latar belakang sosioekonomi mereka. Sementara ancaman terbaharu ialah jangkitan AIDS atau Sindrom Kurang Daya Tahan Melawan Penyakit yang dalam tahun 1986, bilangan kesnya hanya dua, tetapi mencapai paras 350 kes jangkitan sehari dewasa ini dengan bancian kasar seramai kira-kira 1700 menjadi mangsa AIDS sehingga akhir tahun 1990.
Satu lagi bentuk masalah yang boleh diperhatikan berlaku dalam kehidupan golongan belia hari ini ialah semangat patriotisme mereka ynng semakin “merosot” berbanding dengan yang pemah wujtid di kalangan generasi belia 60-an dan 70-an lalu. Sindrom kegilaan pada muzik rock, pendaulatan semula secara tak formal terhadap kepentingan bahana Inggoria, pcrcambahan institusi pengajian swasta yang “menyaingi" sistem pendidikan kebangsaan, keghairahan pada nama nama bangunan dan cara hidup kondominium yang berbau bukan Malaysia di sebalik nama-nama jalan, padang golf atau nama bandar baru yang “dimalaysiakan" ialah isu-isu yang perlu mendapat perhatian golongan belia umumnya. Budaya korporat dan penswastaan yang tidak terkawal boleh menimbulkan masalah yang tidak kurang hebatnya terhadap pembudayaan dan pemupukan nilai-nilai kemalaysiaan di kalangan orang muda ini. Yang lebih dibimbangkan dalam hal ini ialah ia bukan sahaja mengurangkan patriotisme atau rasa kecintaan ter­hadap tanah air, balikan lebih malang lagi ia menimbulkan sifat-sifat rakus dan “hukum rimba" the survival of the fittest - yang menghanyutkan dan memusnahkan apa-apa jua yang ada di bumi Malay­sia ini, baik maruah dan budayanya mahupun hutan rimbanya.
Sementara itu, perubahan-perubahan yang berlaku di peringkat antarabangsa juga menuntut keprihatinan golongan belia Malaysia yang sewajarnya. Perubahan-perubahan yang amat pesat hari ini seperti dari segi tcknologi maklumat, komunikasi, kewujudan Sistem Unipolar Politik Dunia yang didakwa menjadikan Amerika sebagai Polis Dunia sekarang dan dalam dekad yang akan datang di samping kecanggihan teknologi Jepun di serata dunia sudah tidak lagi menjadikan manusia dalam dekad-dekad akan datang terasing dan berupaya mengasingkan diri daripada intipan, interaksi dan hubungan pelbagai hala walau di mana-mana pun mereka berada.
Apakah belia di Malaysia akan berdiam diri dalam menghadapi dan menangani segala bentuk masalah dan perubahan ini?
Belia Malaysia dalam Konteks “Wawasan 2020” dan “Jihad Abad ke-21
Soalan dan permasalahan ini sesungguhnya menuntut dan menjadi isu yang tidak mungkin lagi dapat dipandang remeh dan ringan oleh generasi muda Malaysia hari ini.
Dengan demikian, generasi muda Malaysia perlu mempersiap- kan dan dipersiapkan diri mereka mulai sekarang bagi mengharungi tuntutan dan liku-liku hidup dalam dekad-dekad yang akan datang.
Satu daripada strategi yang amat cepat popularitinya hari ini ialah yang dinamakan sebagai Wawasan 2020. Wawasan atau agenda yang walaupun pada mulanya semacam suatu ucapan amanat biasa kepada para usahawan yang menganggotai Majlis Perdagangan Malaysia yang secara tidak rasmi menggantikan Majlis Perundingan Ekonomi Malaysia (MAPEN) itu telah dijadikan suatu agenda penting bagi penerusan perancangan dan pembangunan negara ini dalam tempoh 30 tahun akan datang.
Popularitinya tampaknya bukan sahaja kebetulan sudah semakin ramai orang Malaysia yang peka dengan perkembangan ilmu dan isu terkini seperti yang tersirat pada dasar-dasar awam yang diperkenalkan dalam dekad 80-an lalu, atau oleh sebab keghairahan terhadap karya yang mengandungi unsur-unsur intelektualiti, disiplin, budaya kerja serta visi dan jangkauan dan seumpamanya seperti yang didasarkan pada karya-karya J. Peters, In Search of Excellence, atau Edward de Bono dengan Lateral Thinking atau Six Thinking Hats ataupun I am Right, You Are Wrong, ataupun Alvin Toffler dengan The Third Wave, Future Shocks atau Powershift atau Megatrends, ataupun karya Stanley Davis & Bill Davidson yang berjudul Vision 2020: How to Survive in the Future Economy? tetapi disebabkan revolusi teknologi maklumat terkini yang menjalar dalam kehidupan rakyat Malaysia yang sudahpun mengakhiri tempoh Dasar Ekonomi Baru mereka pada tahun 1990.
Memang benar bahawa DEB telah pun digantikan dengan Dasar Pembangunan Negara yang tidak dihadkan tempohnya itu; tetapi di samping mengekalkan dan memperluas matlamat dan sasaran DEB, matlamat dan sasaran DPN itu pula adalah lebih terbuka, lebih liberal dan melibatkan rakyat semua kaum dan keturunan dalam keadaan yang lebih seimbang dan sama rata.
Bagi golongan belia umumnya dan golongan belia Melayu-bumiputera khususnya, segala pernyataan dan ketetapan yang tersurat dalam DPN itu sesungguhnya lebih mencabar dan menuntut mereka menjadi manusia yang lebih peka, kreatif dan inovatif dalam menghadapi dan menangani segala bentuk perubahan yang terjadi dalam kehidupan manusia pada masa hadapan.
Maka itu, sesungguhnya Wawasan 2020 ialah pernyataan dan amanat Datuk Seri Dr. Mahathir sebagai negarawan Malaysia yang sejak dari awal pelantikannya scbagni Perdana Menteri Malaysia telah disifatkan sebagai pemimpin yang no-nonsense itu dalam tahun-tahun terakhir era kepimpinannya. Dan sesungguhnya amanat ini bukanlah sekadar menggarisknn scmbilan bentuk masalah dan cabaran yang harus dihadapi olch Malaysia dalam usahanya mencapai matlamat sebuah ncgnra maju, tetapi merupakan suatu garis panduan dan dorongan ynng bcrpcranan untuk memandu golongan belia dan rakyat umumnyn bcrtindak dan berusaha untuk memajukan diri masing-mnsing dalam dunia yang semakin kompleks, canggih dan mcncabar.
Dalam hubungnn ini juga, ucapan dasar Datuk Seri Dr. Mahathir selaku Presiden UMNO dalam Perhimpunan Agung UMNO pada 8 Nov. 1991 berusaha untuk memperjelas dan mengukuhkan “amanat” yang dimaksudkan di atas. “Jihad Bentuk Melayu Abad ke-21” yang menjadi tema ucapan itu mengingatkan ahli-ahli UMNO khususnya, dan rakyat Malaysia umumnya, bahawa pengalaman dan sejarah masa lalu, kritikan diri sendiri dan kesilapan dan kekuatan orang lain adalah antara beberapa hal yang perlu diambil kira untuk seseorang atau sesebuah masyarakat dan negara itu dapat mencari kekuatan dan bersiap sedia untuk menghadapi masa depannya yang semakin mencabar dan meng- himpit. Sementara mengakui kesilapan dan keterlanjuran yang pemah berlaku, maka strategi yang terbaik untuk mengukuhkan semula keyakinan dan ketahanan diri dalam hal ini adalah dengan membersihkan diri berasaskan sifat amanah, keinsafan bersama terhadap masalah serta pemupukan sense of belonging yang ampuh, yang di dalamnya mengandungi visi dan misi yang jelas dan seimbang dalam organisasi atau pertubuhan seluruhnya.
Masalah Belia: Rangka dan Visi Penyelesaiannya?
Seseorang boleh dituduh bersikap terlalu optimistik apabila mengatakan bahawa “tidak ada penyakit yang tidak ada ubatnya”. Setiap penyakit ada ubatnya. Demikianlah ubat itu boleh dicipta dalam jangka masa yang segera ataupun terpaksa menunggu beberapa lama. Ia tetap ubat; dan masih dikatakan sebagai cara atau alat untuk mengatasi sesuatu penyakit walaupun memakan masa bertahun-tahun untuk merekaciptanya.
Dalam hubungan ini, visi dan misi yang dimaksudkan dalam Wawasan 2020 dan Jihad abad ke-21 itu sebenamya bukanlah ubat untuk mengatasi segala macam sifat keterbelakangan yang masih menyelubungi kehidupan sebahagian besar rakyat di negara ini, terutamanya di kalangan orang Melayu dan bumiputera umumnya. Tetapi ia merupakan formula-formula istimewa yang berperanan se­bagai tanda amaran awal atau first warning yang sempat difikirkan dan diinsafi segera oleh pihak yang berada dalam kepimpinan negara dalam usaha menyediakan, merangsang dan menggerakkan rakyat terhadap bentuk dan kemungkinan masa depan yang lebih mencabar dan bersaingan hebat dalam keadaan kepesatan perubahan yang berlaku di setiap pelosok dunia.
Bagi ahli UMNO dan orang Melayu umumnya, strategi dan asas pengentalan ketahanan diri yang berdasarkan amanah itu bukanlah luar biasa oleh sebab ia merupakan salah satu daripada empat sifat asasi kenabian dan ketauhidan yang perlu ada pada seseorang yang mengakui dirinya beragama Islam. Tiga lagi sifat berkenaan ialah sidiq, tabligh dan fatanah. Urutan yang lebih popular dalam hal ini bagaimanapun ialah sidik, amanah, tabligh dan fatanah.
Sehubungan dengan inilah, maka sebagai seorang Islam, saya flkir sudah tiba masanya persoalan dan isu-isu yang menimbulkan masalah dan desakan dalam gerakan belia di negara ini ditangani dengan empat perspektif yang dimaksudkan ini. Tetapi perlu diingatkan di sini, apabila pendekatan ini digunakan, ia tidak harus dilihat sebagai tidak lebih hanyalah semata-mata kerana sentimen keagamaan yang melulu atau oleh sebab ia merupakan suatu fesyen yang menjadi trend penyelesaian isu dan masalah semasa dalam masyarakat kita hari ini. Sesungguhnya seperti yang pemah dianjur- kan oleh Edward de Bono dalam tulisan-tulisannya mengenai akal manusia, pendekatan ini pun masih berpijak pada “topi hijau” beliau iaitu yang menunjukkan fikiran yang kreatif dan inovatif dandengan itu pula cuba mencari suatu sintesis atau penyesuian “logik air”, dan bukannya “logik batu” yang memperlihatkan masih adanya ruang dan kesempatan untuk mcmbuat ubahsuai terhadap earn bertindak mengikut bentuk, jenis dan sasaran penyelesaian masalah yang dilakukan itu.
Pada hemat saya, perspektif pertama iaitu sidiq memberikan ruang untuk dikcnal pasti dan difahami segala permasalahan itu sehingga dapat memperjelas rcaliti dan the truth: Apakah yang masih timbul dan menjadi masalah dalam gerakan dan pertubuhan belia? Apakah halangan atau batasan yang menyebabkan kelesuan dan kemerosotan berlaku di kalangan generasi ini? Apa masalah yang ada di kalangan pemimpin belia? Apa kelemahan yang ada pada sesebuah organisasi belia? Inilah beberapa soalan yang patut diperjelas secara jujur dan lengkap bagi memenuhi konsep sidiq itu.
Sesudah itu, dengan sifat amanah, segala masalah dan isu itu dianalisis dan dikelaskan mengikut darjah dan desakannya. Mung- kin sudah ada peruntukan bantuan, rancangan jangka pendek dan jangka panjang dan seumpamanya. Sifat ini juga sebenamya meng- hendaki setiap pihak memikirkan secara jujur dan ikhlas bahawa setiap tindakan, penglibatan dan keprihatinan mereka terhadap generasi belia bukanlah kerana mengharapkan sesuatu balasan yang ampuh dan bersifat peribadi tetapi dilakukan atas rasa keinsafan bahawa segala-galanya demi kepentingan bangsa dan nusa.
Dalam hubungan ini juga, mana-mana pihak yang benar-benar berpegang pada sifat amanah akan teruji dan perlu bersikap lapang dada untuk mengundurkan diri daripada pucuk pimpinan atau pemegangan apa-apa jawatan sekiranya merasakan bahawa ia terlalu sibuk dengan kerja-kerja lain, atau mcndapati bahawa kepimpinan- nya sudah tidak lagi berkesan dan bertenaga, atau merasakan bahawa sesudah beberapa lama mcmegang jawatan dan amanat ahli, sewajamya berundur untuk mcmberikan peluang kepada ahli yang lain menerajui pertubuhan.
Islam juga memerlukan pcnganutnya menunaikan tanggung- jawab tabligh atau “mcnyampaikan” atau “menyeru” orang lain. Dalam konteks pcrgcrakan belia, hal ini juga tidaklah menjadi suatu kesukaran di mana maklumat yang berkenaan dengan persatuan dan haluan serta trend tertentu generasi belia perlu dirancang, dihebah dan dilaksanakan bagi memenuhi kepentingan bersama pemimpin dan ahli. Konsep ini, secara mudahnya, bertujuan memupuk suatu sense of belonging yakni segala pengalaman, keistimewaan serta kelebihan yang tercapai itu seharusnya dikongsi bersama secara bertolak ansur, adil, dan sama rata. Dan untuk tujuan itu, ia memerlukan proses, prosedur serta pengurusan dan perancangan yang di dalamnya terkandung visi dan misi yang boleh difahami bersama di kalangan berbagai-bagai pihak yang prihatin terhadap kepentingan golongan belia. Tidak guna misalnya ditubuhkan sebuah lagi persatuan semata-mata kerana persatuan yang sedia ada dirasakan sudah usang, sudah tidak bertenaga dan ketinggalan zaman sedangkan masih ada beberapa options tertentu yang boleh digunakan untuk mengatasinya tanpa membazirkan belanja dan masa.
Segala tindakan dan usaha untuk mengatasi apa-apa jua masalah itu perlu dilakukan secara fatanah atau “bijaksana” dalam erti kata penyelesaian yang diusahakan itu haruslah boleh memuaskan semua pihak yang terlibat dalam permasalahan berkenaan. Untuk tujuan itu, maka ia memerlukan tahap-tahap bertindak yang tertentu seperti pengumpulan maklumat, analisis data, kaunseling, tindakan brain-storming, mesyuarat, dan seumpamanya dalam keadaan yang seimbang, terbuka dan komited. Misalnya, bekas-bekas pemimpin, yang walaupun kurang tinggi pendidikannya tetapi cukup luas berpengalaman dalam pergerakan belia, perlu didekati dan dibawa berunding sekali-sekala dalam menentukan strategi bertindak bagi memajukan sesebuah pertubuhan. Sementara pihak yang lain, yang mempunyai kepakaran dan pcngetahuan profesional, juga diperlukan dalam hal demikian. Tegasnya, “kebijaksanaan” bertindak itu bukanlah sesuatu yang rigid yang hanya dianggap milik mutlak satu-satu pihak tertentu sahaja dan hasilnya akan tcrdapat strategi penyelesaian tertentu yang mungkin berupa tindakan jangka pcndek dan jangka panjang, pendekatan pcndeknlan yang berbeza bcrdasarkan kumpulan sasaran dan seumpamanya lagi.
Sesungguhnya mencari kcbcnaran dan mcngatasi masalah bukanlah scsuatu yang sukar sekiranya setiap pihak bcrusaha dengan jujur dan ikhlas untuk melakukannya. Simposium ini barangkali merupakan titik awal dalam usaha ini.        
Nota: Tulisan ini asalnya satu kertas kerja yangtelah dibentangkan dalam Simposium Pengurusan Pembangunan Belia Kebangsaan, anjuran bersama Pusat Belia Kebangsaan, anjuran bersama Pusat Belia Antarabangsa Kementerian Bclia dan Sukan Malaysia, di Kuala Lumpur, 12 November 1991.

No comments:

Post a Comment

BAB 13 ISU-ISU SEMASA MENGENAI GERAKAN BELIA

Pengenalan Dalam tcmpoh 24 jam sewaktu saya mula menyiapkan tulisan ini, ada dua isu atau peristiwa semasa yang berkenaan dengan belia yan...