Pengenalan
Kelesuan Gerakan Belia Dekad 80-an
Nostalgia Masa Lalu Dan Visi Masa Depan Gerakan
Belia
Penutup
Pengenalan
Sewaktu dijemput mengambil bahagian dalam
forum belia bertemakan “Misi dan Visi Pergerakcm Belia Ke Arah Tahun 2000 ”
anjuran KBS di Petaling Jaya pada 19 Disember 1990 lalu, saya telah
membentangkan beberapa penemuan umum kajian PhD saya mengenai “Organisasi
Gerakan Belia di Malaysia” (1981) yang antara lain mendapati:
(a). Gerakan belia, khususnya melalui
organisasi sukarela gerakan belia menjadi semakin formal/birokratik dan
administratif sifatnya sejak beberapa tahun kebelakangan ini; malahan terdapat
sindrom tertentu mem peri ihatkan, secara sedar atau tidak, gejala-gejala “ayam
daging” atau “ayam telur” iaitu banyak daripada kegiatannya mene- rima segala
macam kemudahan atau subsidi tetapi di- pagari dengan beberapa “pantangan”
tertentu berupa akta dan undang-undang, prosedur dan red-tape
pentadbiran.
(b) Sejak sekian lamanya gerakan belia
menjadi training ground kepada pemimpin-pemimpin mereka untuk dilatih
dan dilengkapkan dengan berbagai-bagai pendedahan untuk muncul kemudiannya
dalam arena bukan belia, khususnya dalam arena politik dan kepimpinan nasional.
(c). Sebilangan pertubuhan atau organisasi
belia secara sedar atau tidak sedar berperanan sebagai supporting ground kepada
pemimpin atau bekas-bekas pemimpin merexa yang berusaha untuk mendapatkan
tempat dalam barisan kepimpinan politik kepartian atau dalam kerajaan.
Saya percaya bahawa premis dan penemuan
yang saya sebutkan pada malam akhir “Simposium Kepimpinan Belia Kebangsaan
1990” itu tidaklah terpakai (applicable) atau “sahih” dalam
semua keadaan atau untuk semua organisasi gerakan belia di negara ini. Saya juga maklum bahawa tidak semua pemimpin
belia berasa lapang hati dan bersikap gentlement
mengenai apa-apa yang pemah saya sebutkan ini.
Tctapi sebagai salah seorang penyelidik dalam hal ini, saya mcrasakan ini adalah sebahagian
kecil daripada realiti yang pcrnah wujud
dan masih wujud di kalangan orang muda
kita hari ini. Suasana begini tentu
sahaja tidak salah dan bahkan tidak pula menakjubkan bilamana mcngingatkan
bahawa premis sesebuah gerakan sosial itu bukan hanya sebagai suatu kegiatan
kolektif yang bekerja dan bcrgiat scrta berjuang untuk mencapai matlamat
bersama, bahkan matlamat itu juga mengandungi nilai dan minat untuk meletak dan
mempertahankan kepentingan bersama ahli. Umpamanya bilamana pemimpin atau bekas pemimpin
pertubuhan X menjadi pemimpin politik, maka bukan tidak mustahil sebilangan
rakan dan pengikutnya tumpang mendapat nikmat daripada kedudukan ketua atau
pemimpin mereka itu. Begitu juga kiranya pemimpin berkenaan menjadi
usahawan dan jutawan. Tentulah ada antara “orang kuat” dan pengikut setianya
dapat menikmati bersama faedah ekonomi itu walaupun secara tidak langsung. Yang
masih mengikat (binding) sesama mereka ini ialah komitmen perjuangan
bersama mereka dalam pergerakan belia iaitu yang boleh disebutkan sebagai old-comrade
sentiments yang terjalin melalui old-gang networks.
Sesungguhnya inilah sebahagian daripada
bentuk politiking di kalangan anggota masyarakat kita iaitu terlibat dalam
kumpulan-kumpulan tertentu untuk memperjuangkan dan mempertahankan matlamat dan
kepentingan bersama bermula sebagai kumpulan berkepentingan (interest group)
yang biasa tetapi kadangkalanya bertindak juga sebagai kumpulan pendesak {pressure
group) dan akhir-akhimya ikut berminat dengan urusan politik kepartian. Hal
ini tidak ada kekecualiannya pada golongan belia sendiri walaupun seringkali
dikatakan bahawa pertubuhan belia haruslah berkecuali dalam soal-soal politik
kepartian itu. Tetapi ini tidak salah. Oleh sebab golongan belia merupakan
sebahagian daripada anggota masyarakat, maka amatlah aneh bilamana ada pihak
yang cuba menghalang mereka daripada meminati politik atau menyediakan diri
untuk mengambil bahagian dalam kegiatan politik pada suatu masa kelak walaupun
secara tidak sedar mereka membina imej dan menggilap personaliti politik
melalui kegiatan dalam pertubuhan belia. Malahan pada hemat saya, keadaan
seperti ini memperlihatkan bahawa sesungguhnya peranan, kedudukan dan
kepentingan belia dan pertubuhan-pertubuhan belia yang mereka anggotai itu
memberikan sumbangan positif tertentu dalam apa-apa jua bidang kehidupan
masyarakat di negara ini.
Dalam pada itu, bagaimanapun, izinkan saya
menyebutkan di sini bahawa kewujudan dan pertubuhan belia hanyalah salah satu
daripada kira-kira 14 jenis pertubuhan sukarela yang terdapat di Malaysia,
iaitu badan atau organisasi yang ditubuhkan oleh ahli secara sukarela tanpa
paksaan, bersifat demokratik dan pada teorinya bebas daripada kawalan langsung
pihak kerajaan, khususnya dari segi kewangan, keanggotaan pertubuhan dan proses
pemilihan kepimpinan serta matlamat perjuangannya. Konsep sukarela dan bebas
ini bagaimanapun mempunyai batasannya yang tertentu walaupun pada umumnya
kemunculan badan-badan ini merupakan suatu angka tunjuk atau manifestasi akan
kewujudan hak dan kebebasan asasi manusia yang masih dihormati, walaupun ada
had ian batasannya, dalam masyarakat kita.
Sehubungan dengan ini, maka dalam konteks
gerakan belia, tertubuhnya pertubuhan atau organisasi belia, sama ada
yang berupa warisan organisasi belia daripada zaman kolonial Inggeris mahupun
yang ditubuhkan selepas Merdeka secara “bebas” atau yang “dirancang dan
ditajai” oleh pemerintah haruslah pula “bersaing dan disaingi” oleh
pertubuhan-pertubuhan sukarela yang lain sepeni pertubuhan sukan, pertubuhan
sosiobudaya, pertubuhan peladang, organisasi suku kaum, badan pemiagaan, badan
kebajikan dan lain- lain yang bertaraf sukarela, yang secara formalnya
masing-masing wajib didaftarkan di bawah Akta Pertubuhan Malaysia. Dalam pada
itu, saingan itu masih belum lagi mengambil kira pertubuhan parti- pnrti
politik yang sememangnya merupakan pertubuhan sukarela profcsional politik, dan
juga pertubuhan-pertubuhan sekerja. Kcsatuan atau pertubuhan sekerja, (trade
unions) walaupun dikawal oleh Akla Kcsatuan Sekerja, dan di bawah
pengawasan Pendaftar Kcsntunn Sekerja juga mewujudkan socio-political
networks tertentu dalam mamberikan
sumbangan tertentu terhadap kemajuan negara. Bukankah ada
scbuah dua parti politik di negara kita mcmpunyai pengaruh dan modus opcrandi
yang istimewa melalui kegiatan kcsatuan-kcsatuan sekerja begini?
Ketcrangan di atas menjclaskan bahawa
sekiranya dilihat dari perspektif gerakan sukarela dan dcmokralik, maka
haruslah diterima dan difahami akan hakikat bahawa:
(i) pertubuhan belia hanyalah salah satu
daripada berbagai-bagai bentuk dan jenis pertubuhan sukarela luar kerajaan yang
terdapat di negara ini,
(ii) pertubuhan belia pcrlu bersaing dan
disaingi oleh banyak lagi pertubuhan lain dalam membcrikan sumbangan dan impak
terhadap kemajuan dan pembangunan negara dan “perebutan kuasa politik”,
sementara itu
(iii) sesebuah pertubuhan belia pula
terdedah pada suasana persaingan atau politiking tertentu, sama ada di
peringkat horizontal sesama pertubuhan belia (inter-organizational
politiking) ataupun di peringkat vertical atau dalaman/domestik (intra-organizational
politiking) untuk menjadi penyumbang berkesan (effective contributor)
atau effective participant terhadap pembangunan ahli, masyarakat dan
negara seluruhnya (lihat juga penjelasan dalam 9(iii) dan (iv) di bawah).
....
dimensi tertentu: selain untuk mencapai
kepuasan peribadi, menonjolkan imej dan kepentingan organisasi, ia juga
memperlihatkan bahawa mereka juga mempunyai kesedaran dan kepekaan tertentu
terhadap masyarakat dan kerana itu mereka perlu diberikan pengiktirafan
tertentu.
Mengingatkan perkara-perkara yang
disebutkan ini dari segi kewujudan golongan belia, maka persoalan yang perlu
dihubungkaitkan di sini ialah apakah pula peranan dan kepentingan mereka
sebagai pewaris masyarakat dan negara ini pada masa hadapan. Hal ini menjadi
lebih istimewa lagi oleh sebab jangkaan peranan setiap golongan rakyat sejak
beberapa waktu ini bukan lagi sekadar berpandukan konsep Dasar Ekonomi Baru
yang sudah berakhir itu, tetapi adalah pula berkenaan dengan Wawasan 2020. Oleh
sebab jangkauan atau vision Wawasan ini adalah lebih besar ruang
lingkupnya dan dikemukakan berdasarkan 9 cabaran yang perlu dihadapi oleh
Malaysia untuk mencapai taraf sebagai sebuah negara maju, maka sudah pastilah
persoalan yang dihadapkan kepada golongan belia hari ini bukan sekadar perlunya
mereka ikut menyertai kegiatan dan kancah politik, tetapi juga mencabar
golongan ini untuk terns bersiap sedia dengan impian yang tersirat dalam Pelan
Induk Belia Negara (PIBN) juga.
Sebagai satu kerangka pembangunan
negara,Wawasan 2020 serta PIBN haruslah diterima dan difahami sebagai suatu
kesinambungan large scale yang di dalamnya mengandungi pentafsiran
semula (reviews), pengembangan (extension), dan juga penghaluan
semula (redirection) segala dasar dan rancangan yang pemah dibuat dan
sedang dilaksanakan. PIBN, misalnya, merupakan pemikiran semula (rethinking)
ke atas beberapa dasar yang pernah wujud dalam usaha memajukan golongan belia
umumnya seperti konsep Prinsip 3 Padu, Dasar Belia Negara dan Yayasan Belia
Malaysia itu; dan PIBN dirasakan lebih mantap, lebih canggih dan mencakupi
sejajar dengan perubahan dan perkembangan masyarakat dunia umumnya.
Maka itu, dalam menangani semua perubahan
dan bentuk kesinambungan yang dimaksudkan ini, sudah sewajarnya juga golongan
dan gerakan belia melakukan ulang kajian, renungan serta pengembangan yang
sebanding. Barangkali dalam hal inilah akan terdapat pandangan yang berbeza:
ada yang menjadi amat berminat untuk berusaha melakukan perubahan dan
penghaluan semula; sementara akan ada juga pendapat yang ingin menunggu dan
melihat terlebih dahulu. Tetapi walau apa pun sikap itu, adalah jelas bahawa
permasalahan ini akan menjadi lebih mudah untuk diberikan pertimbangan
sekiranya terdapat usaha untuk merenung kembali, mempelajari, serta menjadikan
jalur-jalur perkembangan dan jatuh bangunnya gerakan belia di negara ini selama
ini sebagai iktibar.
Kelcsuan Gerakan Belia Dekad 80-an?
Sungguhpun saya pemah menyebutkan betapa
gerakan belia dalam dokad 80-an menghadapi zaman kelesuan berbanding dengan
yang terjadi scbclumnya, saya tidaklah menafikan sama sekali bahawa organisasi
gerakan belia “sudah berkubur” dan “kehilangan arah" tctapi dalam dckad
tcrscbut saya lebih merasakan bahawa gerakan belia seolah-olah sudah berada di
peringkat anti-climax, lebih ccndcrung untuk bekerja scnyap-senyap,
birokratik dan seumpama “ayam daging dan ayam telur”, iaitu segala projek belia
sudah tidak lagi menjadi bahan berita media massa yang menarik dan mendapat
perhatian.
Dalam dckad tcrsebut, pada pemerhatian
saya, segala bentuk keghairahan gerakan belia yang pernah wujud sebelumnya
bertemakan Belia Bertindak Untuk Kebenaran dan Keadilan sehingga ia tampaknya
berkeadaan anti-establishment, dengan subbudaya the angry youngmen
telah semakin kendur dan luntur. Memang tidak siapa pun inginkan berlakunya
demonstrasi, pemulauan kuliah, tutorial, dan seumpamanya di kalangan belia dan
pelajar. Tetapi gerakan belia dalam dekad 60-an dan terutamanya 70-an jelas
memperlihatkan peranan mereka sebagai catalyst perubahan masyarakat,
bukan sekadar rhetoric atau pidato-pidato yang hanya sedap didengar
semata-mata. Ia telah melahirkan dan seterusnya mematangkan satu generasi
pemimpin muda yang lebih komited dengan aspirasi dan hasrat rakyat. Memang
berlaku persaingan antara pemimpin dan organisasi iaitu yang dianggap
antikerajaan dan yang prokerajaan, tetapi secara tidak sedar politik belia yang
demikian memperlihatkan satu lagi dimensi penting gerakan mereka dewasa itu iaitu
ingin mendapat pengiktirafan masyarakat bahawa mereka benar-benar prihatin
terhadap masa depan masyarakat dan negara mereka, dan mereka sedang mempersiap
diri untuk mewarisi sebuah masyarakat yang unggul walaupun kata-kata
“menegakkan yang maaruf dan menentang kemungkaran” belum begitu popular lagi
dewasa itu.
Malangnya dalam dekad 80-an, sewaktu
masyarakat Malaysia mula menikmati hasil DEB dan hasil kemakmuran ekonomi itu,
gerakan belia bukan sahaja menjadi semakin sepi oleh sebab yang lama sudah semakin
tua, bahkan lebih menyayat lagi kerana ia telah dibayangi oleh beberapa gejala
negatif atau buruk yang lebih besar dan lebih mendesak. Pertama ialah gejala
ketagihan dadah. Gejala ketagihan ini masih berterusan sehingga hari ini dan
ianya cukup mengancam bentuk dan jenis manusia di negara ini pada masa hadapan.
Ikut membimbangkan lagi dalam beberapa waktu kebelakangan ini ialah gejala AIDS
yang walaupun hanya sekadar 2 kes sahaja dalam tahun 1987, tetapi sekarang
sudah hampir seribu orang disyaki terjebak dalam kes Sindrom Kurang Daya Tahan
ini. Di samping itu, gejala-gejala muzik rock juga cukup membimbangkan banyak
pihak yang prihatin mengenai masa depan golongan ini biarpun kegiatan muzik ini
membuka peluang ekonomi kepada mereka yang bergiat di dalamnya. Malangnya dunia
ini masih dikira sukar menjamin masa depan seseorang; dan kerana itu, buat
beberapa waktu ini, muzik rock seolah-olah berperanan untuk dijadikan suatu escapism
yang cukup mengkhayalkan dan memabukkan bakal pewaris masa depan masyarakat
ini.
Kedua, pemimpin-pemimpin belia 70-an
menjadi lebih dewasa dan berpeluang untuk menangani “kepimpinan pelapis” dalam
politik. Mereka dengan demikian, seorang demi seorang, sudah meninggalkan alam the
angry youngmen dan menjadi sebahagian daripada pihak establishment
itu sendiri sehingga ada antara mereka menjadi lebih cepat conservative
dan ikut mempertahankan status-quo masyarakat yang secara senyap-senyap
berlandaskan kepentingan dan kedudukan politik kepartian mereka. Lebih
daripada itu, kedapatan juga personaliti politik yang “baru” telah ikut serta
dan diterima untuk menduduki barisan kepimpinan gerakan belia. Tetapi yang
lebih malang daripada itu tampaknya ialah politiking di peringkat parti itu
ikut menyeret, secara langsung, gerakan belia tertentu oleh sebab sentimen dan
kelainan haluan politik. Persaingan antara Anwar Ibrahim dengan Hj. Suhaimi
untuk merebut jawatan kctua Pemuda UMNO 1982 dan 1984 merupakan sebahagian
daripada rentetan persaingan mereka (ABIM vs. 4B) yang pemah terjadi dalam
gerakan belia dalam tahun 70-an. Sementara itu, Gerakan Belia 4B Malaysia yang
pada suatu masa dahulu bergerak dengan baik dan aktif di kalangan para belia di
luar bandar, khususnya sedang mengalami kekalutannya sendiri hari ini, rentetan
daripada perbczaan haluan politik di kalangan pemimpinnya.
Sementara alasan lain dalam hal ini ialah
kerana semakin malapnya “scmangat dan kegiatan sukarela” di kalangan anggota
masyarakat dengan sebab semakin bcrkembang luasnya nilai material ringgit dan
sen dalam pelbagai urusan, hatta gotong-royong yang tidak bcrupah selama ini
juga semakin pupus; sementara dalam banyak kegiatan politik pula, gejala
politik wang dan budaya koporat semakin kental dalam masyarakat umumnya.
Golongan anak muda juga ikut tcrseret dalam hal ini kerana mereka juga berminat
untuk mendapatkan subsidi sama sebagaimana orang lain juga. Dan menjadi lebih
malang lagi jika diperhatikan bahawa dalam masa yang sama, rat-race dan survival
for the fittest atau “hukum rimba” semakin berkembang dalam sistem
pendidikan - yang menjadi keutamaan ialah kelulusan dan pencapaian sijil dan
ijazah. Anak-anak muda seolah-olah tidak ada masa untuk berjinak- jinak dengan
pertubuhan belia di kampung mereka sendiri. Barangkali jurang pemisahan yang
dibina di antara kumpulan pelajar yang lebih bijaksana, dan tinggal di asrama
dengan aktiviti kemasyarakatan, termasuk aktiviti belia juga, dalam
persekitaran yang normal semakin melebar. Ini mengasingkan diri mereka dengan
hati nurani manusia jembel dan kerdil di luar dunia asrama mereka itu. Memang
benar bahawa mereka ini suatu masa kelak boleh menjadi cream of our society
oleh sebab bijak dan pandainya mereka menjadi orang “terpelajar” dan
“terbilang”, dan mencapai kedudukan yang elitis dalam masyarakat; namun mereka
sebenarnya berada di awang-awangan, tidak pemah mengenal dan mengalami hati
nurani golongan bawahan yang memerlukan bimbingan mereka. Sebilangan mereka
barangkali memang prihatin terhadap permasalahan masyarakat umumnya, namun
paling tidak, hambatan daripada Akta Universiti dan Universiti Kolej umpamanya
menjadi sebahagian daripada alasan mereka untuk bersikap nafsu-nafsi walaupun
secara terpaksa. Atau di sebaliknya menjadi golongan “serba rapuh” dan mudah
putus asa, kalaupun tidak “meminta-minta” subsidi itu dan ini.
Sementara itu peringkat kementerian atau
pentadbiran sendiri dalam dekad yang lalu tampaknya lebih meminati kegiatan dan
lapangan sukan sehingga keghairahan bahang Olimpik dan Piala Dunia itu sendiri
amat menggoda para pemutus dasar dan anak muda yang mimpikan kejuaraan
menyebabkan kerja-kerja sukarela dalam organaisasi belia seolah-olah “sudah
beres” dan “mantap”; sedangkan dalam masa yang sama, begitu banyaknya kes
kegagalan projek belia, baik yang berdagang mahupun yang berbengkel, hatta
KOBENA sendiri sedang terumbang-ambing dan semakin gelap masa depannya.
Nostalgia Masa Lalu dan Visi Masa Depan
Gerakan Belia
Sesungguhnya “kemalapan” gerakan belia
yang dapat dikesan dalam dekad 80-an itu merupakan suatu teladan yang baik
kerana haruslah diakui bahawa di sebalik gerakan-gerakan radikal dan bemada anti-establishment
belia dalam dekad 70-an, golongan dan gerakan belia telah menampilkan
sebilangan para pemimpin pelapis dalam barisan kepimpinan politik dan kerajaan
yang ada hari ini. Pertubuhan-pertubuhan belia seperti MAYC, Belia 4B, ABIM,
GPMS, dan bahkan SANYA dan SEBERKAS adalah beberapa organisasi gerakan ini yang
telah mencipta sebilangan nama persaingan politik yang disebutkan itu, sama ada
secara langsung ataupun secara tidak langsung. Tetapi ini tidak bererti bahawa
gerakan belia tidak patut menafikan kepentingan politik dan kekuasaan politik
semata-mata kerana mempertahankan sikap nonpartisan atau “berkecuali”
itu. Hal ini penting diperhatikan oleh sebab tidak semua persaingan atau
konflik itu membawa keburukan dan kemusnahan, bahkan di sebaliknya proses
persaingan itu sendiri memungkinkan terhasilnya kebaikan dan kualiti tertentu
dari segi kepimpinan; sementara kekuasaan/kedudukan politik itu sendiri
seharusnya diterima sebagai suatu kedudukan penting lagi istimewa yang boleh
menentukan haluan dan masa depan serta kepentingan golongan belia umumnya.
Sehubungan
dengan inilah pula maka adalah penting untuk golongan belia dewasa ini berusaha
memupuk dan mengembalikan semula zaman kegemilangan gerakan belia itu. Tentu sahaja dapat dijangkakan bahawa zaman yang akan
dibentuk itu sudah jauh berbeza daripada yang pemah dapat dibayangkan sebagai
zaman The angry youngmen yang pemah wujud itu. Dalam suasana yang
menyelubungi gerakan belia dekad 80-an lalu, maka adalah lebih mungkin untuk
menjangkakan bahawa yang akan berlaku dalam hal ini lebih berkeadaan pro-establishment;
sementara adalah semakin sukar dan terbatas sekali untuk melahirkan sikap anti-establishment
dan menonjolkan peranan “kumpulan pendesak” yang pemah wujud itu. Namun hal
ini juga tidak ada salahnya asalkan sahaja keprihatinan mereka terhadap permasalahan
masyarakat, terutamanya yang telah digariskan dalam Wawasan 2020, termasuklah
usaha yang dirangkakan dalam PIBN - tanpa mengetepikan apa jua usaha untuk
memupuk perpaduan, kesetiaan, kebaikan dan menentang segala kemungkaran itu -
serta setiap pemikiran dan tindak-tanduk pemimpin dan ahli gerakan belia itu
jelas, wajar, rasional, dan benar-benar jujur.
Suasana dan iklim yang ada pada gerakan
belia hari ini adalah jelas berbeza daripada yang pemah terdapat dalam
dekad-dekad yang lalu. Politiking di kalangan pemimpin dan organisasi belia
dahulu begitu ketara dan gerakan mereka, sebagai suatu “fesyen” hampir di
seluruh dunia adalah berkeadaan anti-establishment. Tetapi daripada
pergolakan seperti itulah tampaknya mereka lebih bebas untuk membina imej,
“kematangan” dan kesedaran, serta mengadakan program-program tertentu yang
sesuai bagi mereka.
Sehubungan dengan itu, dalam membincangkan
persoalan “politik belia” dan kaitannya dengan pembangunan negara, pcrtimbangan
yang sewajamya haruslah juga diberikan kepada apa-apa yang pemah berlaku dan
berkembang sebelumnya. Segala yang berlaku itu boleh dijadikan iktibar dan
teladan kerana dalam mcncgnkkan dan menentukan identitinya sebagai anggota
masya- rakat, pemimpin dan ahli pertubuhan belia akan terdedah dan dipcngaruhi
oleh berbagai-bagai faktor persekitaran hidup mereka.
Gerakan belia dekad 90-an dan seterusnya
dalam abad ke-21 kclak tidnk mungkin dapat disamakan dengan yang pemah wujud
sebelumnya; tetapi satu hakikat yang tidak dapat dinafikan ialah apa-apa yang
ada sckarang dan pada masa hadapan merupakan suatu lanjutan dan kesinambungan
daripada yang telah ada sebelumnya Dengan tradisi gerakan belia yang sudah ada dalam
masyarakat Malaysia sekarang, tentulah dapat dijangkakan bahawa usaha membina
dan menyediakan generasi muda sebagai pewaris generasi sckarang tidaklah
terlalu sukar untuk dilakukan dengan sebaik-baiknya, sama ada mencrusi
rancangan-rancangan kerajaan ataupun yang dilaksanakan oleh pemimpin dan ahli
pertubuhan itu sendiri.
No comments:
Post a Comment