Pengenalan
Persoalan belia sebagai Waris Negara
Nilai dan sikap di kalangan belia
Matlamat perpaduan dan gerakan belia di Malaysia
Penutup
Pengenalan
Perbincangan mengenai belia sama ada yang
berkaitan dengan urusan ekonomi, dengan kegiatan dan perkembangan politik
ataupun dengan persoalan sosial dan budaya - pada umumnya sudah banyak dibuat. Telah banyak ditunjukkan betapa
pentingnya penglibatan dan peranan belia dalam usaha pembangunan sosio-ekonomi,
sosiobudaya, politik, pendidikan dan sebagainya. Maka itu, tentulah
ramai orang sudah maklum bahawa apabila sahaja dikatakan belia itu, akan
terbayanglah pada mereka sekumpulan ataupun satu golongan penduduk yang
‘muda-muda’, yang mempunyai sifat-sifat atau ciri-ciri kelakuan yang tertentu
pula. Mereka merupakan golongan orang muda (young people) yang dari segi
kronologi umur berada dalam lingkungan umur di peringkat remaja sehingga awal
golongan tua, iaitu sekitar usia 15 hingga akhir 30-an. Kelompok umur ini
menjadi kelompok perantaraan di antara kelompok umur kanak-kanak dan awal
remaja dengan kelompok umur dewasa dan orang tua. Di Malaysia, kira-kira 60%
penduduknya pada hari ini berada dalam lingkungan umur demikian - satu ciri
umum dalam kebanyakan negara yang sedang membangun.
Di luar pertimbangan umur yang mungkin
lebih statik sifatnya itu, bagaimanapun, yang lebih menarik pada golongan ini
adalah tentang sifat-sifat atau ciri-ciri tingkah laku mereka. Pada umumnya,
mereka mempunyai dua sifat yang sekaligus saling bertentangan.
Pertama sebagai ‘orang muda’, maka mereka pada
anggapan setengah-setengah pihak dan pengkaji, dikatakan sebagaigolongan yang
bertenaga, lebih produktif, lebih menguntungkan dari segi sumbangan tenaga
kerja ekonomi, dan kerana itu, mereka seringkalinya dikatakan sebagai harta
atau ‘asset’ - hak milik yang berguna pada negara; hatta boleh digunakan
(digerakkan - mobilized) untuk
memenuhi tujuan menyokong, menegakkan dan meneruskan pemegangan kuasa seseorang
pemimpin atau sesebuah parti politik yang memerintah. Pemimpin-pemimpin
seperti Hitler di Jerman; Lenin di Russia; Mao-Tse-Tung di Republik Rakyat
Cina, bahkan Allahyarham Sukarno yang pernah menyebutkan, Berikan aku
sepuluh orang pernuda, nescaya boleh ku robohkan (politik - status quo)
dunia... " adalah antara sekian banyak kes yang telah memperlihatkan
kepada dunia bahawa kehebatan dan kecemerlangan politik mereka bersandar sedikit
banyaknya pada sokongan dan penglibatan
tenaga golongan belia. Sifat kedua yang ada pada golongan belia itu ialah sifat
mencabar, resah gelisah dan cenderung untuk menentang establishment dan
status quo masyarakat, iaitu tingkah laku yang dianggap kurang ajar, anti-social
dan dengan itu, dianggap sebagai masalah dan menjadi beban kepada masyarakat
dan negara. Sifat ini seringkali membimbangkan pemimpin dan negarawan. Malahan
dalam tahun 1960-an dan hingga pertengahan 1970-an, tradisi mencabar dan
menentang ini berlaku di setiap penjuru alam. Sebagai golongan yang dikatakan ‘the
angry young men’ mereka telah bangkit menentang campur tangan Amerika di
Vietnam; menentang kerajaan De Gaule di Perancis; menentang komunis di
Indonesia; terlibat dalam Revolusi Kebudayaan di Republik Rakyat Cina; berjaya
menjatuhkan rejim tentera Thanom-Prapas di Thailand (Okt. 1973); dan malahan di
Malaysia sendiri, peristiwa-peristiwa demonstrasi belia-pelajar dalam kes-kes
pendudukan tanah haram, isu bahasa kebangsaan, anti-Tunku dan kemuncaknya,
Demonstrasi Baling-Pelajar awal Disember 1974 lalu merupakan sebahagian
peristiwa yang bergolak yang melibatkan golongan belia; dengan meninggalkan
kesan-kesan tertentu, positif dan negatif pula.
Persoalan Belia sebagai Waris Negara
Kedua-dua sifat belia yang disebutkan di
atas itu ada hubungannya yang tertentu dengan kedudukan dan peranan golongan
belia di Malaysia sendiri. Bahkan
ia menjadi istimewa lagi apabila mengingatkan bahawa golongan belia hari ini
ialah bakal pewaris masyarakat dan negara pada suatu masa nanti. Pemimpin-pemimpin
belia yang masih ‘muda belia’ hari ini dianggapkan, sebahagian besar jika tidak
pun kesemua mereka, sedang menghayati dan menjalani suatu latihan kepimpinan
tertentu dalam persatuan masing-masing bagi membiasakan diri mereka dengan
tugas dan tanggungjawab yang lebih besar dan lebih mencabar yang akan dipikul
mereka pada suatu masa nanti. Hukum alam memang menentukan bahawa golongan tua
akan diganti, iaitu apabila tiba ajalnya, oleh golongan yang lebih muda; dan
sesungguhnya hukum hayat yang ditakdirkan Tuhan sedemikian rupa meyakinkan kita
semua akan hakikat betapa kedudukan belia hari ini adalah sebagai pewaris
negara dan masyarakat pada masa hadapan itu.
Namun begitu, penggantian dan pewarisan
yang dimaksudkan itu bukanlah terjadi dengan begitu sahaja dan semata-mata
sekadar berkeadaan semula jadi sahaja. Untuk menunggu dengan penuh harapan
begitu sahaja adalah suatu tindakan dan sikap negatif yang berbahaya dan silap.
Ia sesungguhnya memerlukan suatu usaha tertentu. Dan usaha tersebut pula menggambarkan
sikap dan nilai belia itu sendiri. Maka di sinilah pentingnya
persoalan-persoalan tertentu mengenai sifat-sifat tingkah laku belia yang
disebutkan itu. Antaranya, apakah sifat dan tradisi mencabar dan menentang itu
sesuai dengan nilai dan sikap masyarakat Malaysia? Apakah penentangan dan masalah
yang ditimbulkan oleh golongan belia itu boleh memastikan wujudnya masa depan
yang kukuh dan meyakinkan bagi negara ini? Dan di sebaliknya pula, apakah
bentuk-bentuk pengawasan dan kawalan yang ada sekarang boleh
menjamin wujudnya perpaduan yang kukuh dan berterusan bagi masyarakat berbilang
kaum etnik di negara ini pada masa hadapan? Banyak lagi persoalan yang boleh
dikemukakan, tetapi sekadar untuk dijadikan garis panduan dalam perbincangan
ini, bolehlah disebut di sini bahawa dalam usaha memahami keterlibatan belia
sebagai pewaris negara itu, ia tidak hanya membabitkan persoalan nilai dan
sikap yang ada pada mereka sahaja, bahkan juga berkaitan dengan matlamat
kegiatan dan gerakan bersama yang ingin mereka capai, termasuk yang utamanya,
untuk tidak menafikan matlamat perpaduan masyarakat yang akan mereka warisi itu
semata-mata kerana sifat majmuk masyarakat yang mereka anggotai itu.
Nilai dan Sikap di Kalangan Belia
Perkaitan antara nilai dan sikap, matlamat
perpaduan serta susunan kehidupan masyarakat (societal order) itu
berkeadaan saling pengaruh-mempengaruhi. Nilai dikatakan sebagai suatu gagasan
yang boleh menggambarkan bentuk tingkah laku, pemikiran dan pegangan seseorang
atau segolongan tertentu anggota masyarakat terhadap sesuatu, dalam
persekitaran mereka - benda-benda, kejadian, peristiwa, berdasarkan kemampuan,
keutamaan dan cita-cita. Nilai itu boleh berubah mengikut masia, golongan,
serta perubahan-perubahan persekitaran itu sendiri. Misalnya, ada pemimpin
belia pada suatu masa dahulu amat dicurigai, tetapi individu pemimpin yang sama
sekarang ini disanjung dipuja. Sementara itu, golongan belia Amerika dalam
tahun-tahun 1960-an dan awal 1970-an umpamanya, berdasarkan pandangan dan
pemikiran mereka, telah bertindak mengadakan demonstrasi menentang penglibatan
dan campur tangan kerajaan Amerika dalam perang di Vietnam, sedangkan sekarang
ini, belum lagi ada demonstrasi serupa dianjurkan buat menentang tindakan
tentera Israel yang menjadi sekutu Amerika menembak orang-orang pelarian
Palestin di Lebanon.
Dalam tempoh yang sama, iaitu dalam
tahun-tahun 1960-an dan awal 1970-an itu juga, nilai dan sikap golongan belia
di Malaysia memperlihatkan beberapa bentuk kesedaran tertentu yang telah
mencetuskan demonstrasi demi demonstrasi. Sikap dan kesedaran mereka itu
dicetuskan oleh adanya banyak kelemahan dan kelalaian di pihak pemerintah, atas
simpati terhadap penderitaan rakyat di desa dan di bandar, serta lain-lainnya
sehingga mendorong mereka bangkit menentang penyelewengan yang sedang berlaku
itu.
Sikap dan tindakan menentang itu mungkin
mencapai kejayaan tertentu, kalaupun tidak sepenuhnya. Kejayaan demonstrasi
belia- pelajar tentera Thanom-Praphas adalah salah satu daripadanya. Namun
banyak juga yang tidak demikian halnya. Pun begitu, tindakan golongan belia itu
sedikit banyaknya telah dapat menyedarkan pihak-pihak yang berkuasa untuk
membaiki kelemahan yang ada pada mereka. Dan sesungguhnya harga gerakan
demikian itu sememangnya melibatkan pengorbanan tertentu, tetapi kesannya boleh
lebih mematangkan seseorang pemimpin atau sekumpulan pemimpin yang masih muda
itu untuk melengkapkan diri mereka dengan selok-belok perjuangan dan usaha
mencapai matlamat tertentu pada masa-masa yang akan datang.
Keberkesanan untuk bersuara dan bertindak
dalam gerakan-gerakan yang disebut di atas itu juga sebenarnya mengajar
seseorang pemimpin belia untuk dapat mewujudkan suatu paduan pendapat dan cara
bertindak di kalangan belia itu sendiri. Tegasnya tindakan tersebut memerlukan
suatu daya usaha dan kemampuan untuk menyusun organisasi, menentukan strategi
dan rancangan bergerak yang rapi. Hal ini lebih-lebih lagi penting dalam
konteks masyarakat Malaysia kerana dengan sifat majmuk masyarakatnya itu, ia
memerlukan adanya paduan pendapat dan persefahaman antara kaum kerana isu yang
ditimbulkan itu melibatkan semua pihak dan kaum. Sekiranya tidak ada perpaduan,
sama ada di kalangan pemimpin belia antara kaum atau golongan belia itu
umumnya, maka tindakan menentang atau mencabar yang didorong oleh cita-cita dan
sikap positif untuk membaiki masyarakat itu akan menjadi sia-sia sahaja. Bahkan
tindakan itu lebih mudah untuk ditumpaskan sejak awal-awalnya lagi.
Soal perpaduan antara kaum di kalangan
pemimpin dan golongan belia atas sikap dan nilai bersama di negara ini sendiri
bagaimanapun masih merupakan suatu bentuk masalah yang sukar untuk diatasi. Ia
sesungguhnya membayangkan corak kehidupan masyarakat itu seluruhnya yang masih
belum berpadu dengan kukuhnya. Dan keadaan seperti ini memang menimbulkan
rantaian masalah dan cabaran terhadap golongan belia sendiri dan ia tidak mudah
untuk diatasi. Hakikat ini boleh diperhatikan dalam organisasi gerakan belia
yang terdapat dewasa ini.
Matlamat Perpaduan dan Gerakan Belia di
Malaysia
Sebagai sebuah negara yang merdeka selepas
Perang Dunia Kedua, Malaysia dianggap negara baru muncul. Dalam usianya selama
37 tahun ini, maka Malaysia, sebagaimana juga kebanyakan negara yang sedang
membangun yang lain, berusaha untuk memenuhi hasrat dan cita-cita kemerdekaan
bagi kesejahteraan hidup rakyatnya, iaitu kemakmuran ekonomi (economic
prosperity) politik yang mantap (political stability) dan perpaduan
di kalangan rakyat (people solidarity/national unity).
Secara bandingannya, kemakmuran ekonomi
bagi negara ini boleh dicapai dengan lebih mudah kerana terdapatnya usaha
perancangan projek pembangunan yang sentiasa dikemaskinikan, terdapatnya
sumber-sumber kekayaan hasil bumi dan kesuburan tanah, kemasukan teknologi,
pinjaman modal serta kepakaran tertentu sepertimana yang boleh kita perhatikan
dalam kehidupan kita sekarang.
Kestabilan politik juga secara
bandingannya adalah memuaskan kerana sejak sekian lamanya, kerajaan yang
dipilih oleh rakyat dapat berjalan dengan baik. Kita juga mempunyai pemimpin
yang boleh dibanggakan, bahkan yang sentiasa berusaha untuk memenuhi kehendak
dan aspirasi rakyat terbanyak. Namun demikian, apa-apa yang disebutkan secara
mudah di sini mungkin merupakan suatu hakikat semasa yang belum tentu dan pasti
lagi akan berterusan pada masa-masa hadapan nanti.
Matlamat dan cita-cita perpaduan rakyat,
bagaimanapun, tidaklah terletak pada sumber hasil bumi, atau pada kebolehan pemimpin
sahaja, tetapi adalah lebih daripada itu, iaitu memerlukan penglibatan dan
tindak balas rakyat bersama, termasuklah golongan belia seluruhnya. Penglibatan
golongan belia dalam hal ini sebenamya adalah lebih penting lagi kerana mereka,
sebagaimana yang telah disebutkan di atas, menjadi golongan yang akan mewarisi
dan seterusnya membentuk masyarakat dan mencorakkan negara ini pada masa
hadapan. Dan untuk maksud ini, sebilangan daripada mereka bergiat dalam
pertubuhan atau persatuan-persatuan sukarela belia, baik di peringkat
kebangsaan mahupun di peringkat daerah dan di peringkat tempatan - di
kampung-kampung ataupun petempatan-petempatan.
Dalam hubungan ini, untuk menilai sejauh
manakah pemu- pukan nilai dan sikap yang berdasarkan perpaduan di kalangan
belia itu, suatu pemeriksaan umum wajarlah dibuat terhadap usaha dan bidang
gerakan belia melalui organisasi atau pertubuhan-pertubuhan yang mereka ceburi
dan libati itu.
Dari segi susunan gerakan, kita dapati bahawa Malaysia mcmpunyai suatu kerangka (framework) gerakan belia secara berorganisasi yang boleh dibanggakan. Sudah terdapat, umpamanya, Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan yang telah diusahakan penubuhannya sejak tahun 1964 lagi. Dewasa ini, sudah terdapat 21 buah pertubuhan belia (bertaraf) kebangsaan yang (kecuali sebuah) bergabung dalam Majlis Belia Malaysia (MBM). Selain itu, sudah terdapat sebuah ‘parlimen’ bagi golongan belia iaitu yang dikenali sebagai Majlis Perundingan Belia Negara (MPBN) yang bertujuan membincangkan dan memutuskan rancangan atau tindakan tertentu antara pihak belia dengan wakil-wakil kerajaan.Perlu juga disebutkan di sini, iaitu di sebalik kurang lebih 3 juta orang belia yang masih belum terlibat dalam mana-mana persatuan atau kelab-kelab belia itu, namun sudah terdapat lebih daripada 1 1/2 juta orang belia menganggotai salah sebuah daripada ribuan cawangan atau kelab gabungan bagi mana-mana sebuah pertubuhan belia kebangsaan itu.
Dari segi susunan gerakan, kita dapati bahawa Malaysia mcmpunyai suatu kerangka (framework) gerakan belia secara berorganisasi yang boleh dibanggakan. Sudah terdapat, umpamanya, Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan yang telah diusahakan penubuhannya sejak tahun 1964 lagi. Dewasa ini, sudah terdapat 21 buah pertubuhan belia (bertaraf) kebangsaan yang (kecuali sebuah) bergabung dalam Majlis Belia Malaysia (MBM). Selain itu, sudah terdapat sebuah ‘parlimen’ bagi golongan belia iaitu yang dikenali sebagai Majlis Perundingan Belia Negara (MPBN) yang bertujuan membincangkan dan memutuskan rancangan atau tindakan tertentu antara pihak belia dengan wakil-wakil kerajaan.Perlu juga disebutkan di sini, iaitu di sebalik kurang lebih 3 juta orang belia yang masih belum terlibat dalam mana-mana persatuan atau kelab-kelab belia itu, namun sudah terdapat lebih daripada 1 1/2 juta orang belia menganggotai salah sebuah daripada ribuan cawangan atau kelab gabungan bagi mana-mana sebuah pertubuhan belia kebangsaan itu.
Kerajaan sesungguhnya rnemang menggalakkan
belia terlibat dan menyertai persatuan-persatuan belia itu. Bahagian
Belia di KKBS sentiasa berusaha memberikan peluang, bantuan kewangan dan
teknikal, serta latihan-latihan tertentu bagi golongan ini sepertimana yang
digariskan sebagai Prinsip 3 Padunya bagi memenuhi tuntutan-tuntutan yang
berupa (a) pembangunan ekonomi negara, (b) perpaduan nasional, dan (c)
keselamatan negara; sementara pencapaian yang diharapkan daripada usaha
tersebut berupa tiga bentuk kemahiran dan kecekapan, iaitu {a), kemahiran
teknik, (b) Kemahiran berniaga, dan (c) kemahiran memimpin. Kesemua hal ini dilakukan
dengan berpandukan dasar dari cita-cita negara, iaitu Rukunegara.
Kesemua
tuntutan, masalah, serta matlamat ini berupa suatu bentuk penyediaan yang akan
membolehkan golongan belia di negara ini menjadi anggota masyarakat dan rakyat
yang berguna dan boleh dibanggakan - cekap, mahir, berilmu, berdisiplin,
beriman, matang, dan bertindak wajar.
Namun demikian, jika diperhatikan dari
sudut pendapat dan penilaian seseorang pemerhati profesional/bebas, kejayaan
yang dicapai sehingga ini masih belum begitu memuaskan. Memang kita mengakui
sudah ada belia yang terlatih dari berbagai-bagai institusi dan kursus tajaan
KKBS dan pertubuhan belia tertentu. Sudah ada Konferasi Belia Nasional; sudah
terdapat belia yang mahir dari segi teknik, pemiagaan, pertanian dan malahan
sudah terdapat suatu bentuk ‘persefahaman’ antara golongan belia dengan pihak
pemimpin politik kepartian sehingga terdapatnya sebilangan pemimpin belia yang
diberi kepercayaan menjadi pemimpin- pemimpin dalam kerajaan, hatta menjawat
jawatan menteri dan/atau menteri besar. Tetapi dalam konteks perpaduan belia
secara khususnya masih terdapat kelemahan dan keretakan tertentu.
Sungguhpun kita diperkenalkan oleh pihak
kolonial Inggeris akan organisasi-organisasi sukarela belia tertentu, dan
kita meneruskan tradisi berpersatuan itu, namun sehingga hari ini, konsep
berpersatuan di kalangan belia masih kuat terikat dengan
kepentingan-kepentingan kesukuan, kelompok, dan tegasnya masih bersifat
perkauman. Dewasa ini pertubuhan-pertubuhan belia yang popular dan dianggap
terkemuka adalah lebih banyak mewakili kumpulan belia Melayu - dalam Belia 4B,
MAYC, ABIM, GPMS, PKPIM dan sebuah dua lagi yang lain. Pertubuhan-pertubuhan
belia yang lain - GBB dan Belia Buddhist bagi golongan belia Cina; sementara
Tamil Bell dan Majlis Belia Hindu bagi belia India; ftidaklah sehebat
peftubuhan-pertubuhan belia Melayu yang telah disebutkan.Keadaan yang
disebutkan ini menimbulkan beberapa implikasi tertentu yang mungkin tidak
sesuai bagi pemupukan perpaduan di kalangan belia. Pertama, kedudukan
pertubuhan- pertubuhan berkenaan seolah-olah tidak lebih merupakan suatu Malay
affairs dan bukannya suatu Malaysian affairs. Keduanya, identiti
perkauman tidak sahaja terdapat pada parti-parti politik, bahkan tampaknya
sudah bermula dan terorientasi di peringkat pertubuhan-pertubuhan belia lagi. Dan yang ketiganya, perbezaan
yang demikian, secara tidak disedari, boleh menyebabkan minat, cara berfikir,
sikap, serta commitment yang tidak sama rata berkembang di kalangan
generasi muda berkenaan, dan hal ini boleh menjejaskan usaha memupuk perpaduan.
Sementara itu, perpaduan di kalangan
pemimpin belia sendiri, sama ada di peringkat antara kaum/etnik mahupun sesama
atau satu kaum/etnik masih belum terjamin. Naungan MBM sendiri, sebenamya,
berjalan secara longgar, sukarela dan demokratik. Bahkan jika diperhatikan
dari akibat Demonstrasi Baling - Pelajar 1974 lalu, MBM hampir lumpuh atau
terhapus sama sekali kerana sebilangan pertubuhan yang bergabung di dalamnya
telah bertindak keluar darinya. Sama ada tindakan tersebut disebabkan oleh
adanya pengaruh dan kepentingan politik kepartian atau desakan tertentu,
termasuk konflik peribadi di kalangan pemimpin-pemimpintfya, ternyata bahawa
perasaan saling mencurigai itu masih terdapat. Dari sesudah MBM dipulihkan
semula (sekitar tahun 1977), ada pula sebuah pertubuhan lain, yang bertindak
keluar dari MBM atas alasan-alasan tertentu. Tindakan keluar masuk ini,
daripada satu segi, memang menggambarkan ciri-ciri demokrasi masyarakat
Malaysia. Tetapi dari satu segi yang lain, sekurang-kurangnya di peringkat
golongan belia, boleh menjejaskan konsep perpaduan yang ingin dipupuk itu. Bagi
sesetengah pihak bagaimanapun, keadaan ini menguntungkan kerana disebabkan
adanya persaingan, malahan perpecahan, di kalangan belia itu, maka lebih mudah
pula bagi mereka menggunakan sesetengah pemimpin dan pertubuhan belia tertentu
dalam usaha mengukuhkan kedudukan politik mereka pula. Apalagi jika terdapatnya
tokoh-tokoh dan pemimpin belia tertentu yang mempunyai cita-cita untuk muncul
menjadi pemimpin politik dan negarawan pula pada suatu masa nanti.
Penutup
Haruslah diakui bahawa persoalan tentang
nilai dan sikap dan hubungannya dengan soal perpaduan belia itu tidak mungkin
dapat dibincangkan secara muktamad dan sempuma. Ini kerana persoalan dan
fenomena nilai dan sikap itu sentiasa boleh berubah atau dengan kata lain,
berupa suatu proses yang sentiasa berkembang, dialami bersama dan boleh
diperkatakan dari berbagai-bagai sudut dan analisis. Dan kerana itu,
perbincangan yang dikemukakan di sini tidak pula dimaksudkan untuk mengemukakan
model-model, saranan dan altematif khusus yang mungkin diharapkan akan dapat
memecahkan persoalan dan masalah yang dihadapi itu.
Namun begitu, dalam perbincangan di atas,
telah disebutkan beberapa isu dan aspek penting dalam sikap dan nilai serta
pergerakan belia di negara ini. Telah disebutkan bahawa kurang lebih 60%
penduduk Malaysia terdiri daripada golongan belia.
Telah juga dibangkitkan tentang sesuai
tidaknya tradisi the angry young men - tradisi mencabar dan menggugat
dan di sebaliknya tentang suatu sikap lain iaitu yang sentiasa patuh dan
bersetuju itu dalam hubungannya dengan nilai dan sikap di kalangan generasi
muda yang bakal menjadi waris negara ini. Dan antara dua sifat dan tradisi ini,
tidak satu pun yang benar-benar sempurna. Kalau sekiranya sentiasa mencabar dan
mempertahankan tradisi mencabar dan menentang itu, hasilnya belum pasti
sentiasa menguntungkan; sedangkan di sebaliknya pula, kalau sentiasa hanya
mengekalkan tradisi yes men dan menjadi pak turut sahaja pun
belum tentu sentiasa bermanfaat. Kalau terlalu mempertahankan prinsip dan
semangat menentang, maka generasi akan datang mungkin mempunyai
pemimpin-pemimpin yang terlalu bersifat dogmatik, radikal dan paling berbahaya
sekali tidak dapat bertolak ansur sehingga menakutkan kumpulan etnik atau
kelompok yang bukan diwakilinya itu. Sebaliknya pula jika hanya sentiasa
bersedia menjadi pak sanggup dan kakaktua, akan menyebabkan pula
- kerana nilai dan sikapnya yang pragmatis, opportunistic dan terlalu liberal
itu banyak pihak dan kelompok yang bersedia mengambil peluang menjadikan mereka
sebagai batu loncatan dalam mendapatkan sesuatu dan lebih berbahaya
lagi, keadaan ini boleh menjejaskan perpaduan dalaman kumpulan etnik yang
diwakilinya sendiri. Dalam hubungan ini, maka sesungguhnya seseorang belia itu
harus memeriksa diri sendiri sebelum memainkan peranan sebagai waris masyarakat
pada masa hadapan.
Nota: Tulisan ini asalnya
ialah kertas kerja yang tclah dibcntangkan dalam Simposium Kepimpinan Bclia
Kebangsaan, anjuran Persatuan Belia Bimbingan, Alor Setar dan Kcrajaan Ncgcri
Kedah, di Alor Setar pada 26 - 28 Disember 1983.
No comments:
Post a Comment